Över 5000 nya snabbladdningspunkter till 2025. IONITY´s massiva expansion stärker Audis laddningstjänst.

En välutvecklad laddinfrastruktur är en grundförutsättning för eldrift. IONITY investerar därför ca 700 miljoner euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter till 2025. Företaget, som är ett joint venture med Volkswagen-koncernen som delägare genom Porsche och Audi, etablerar därmed över 1000 nya snabbladdningsstationer med upp till 350 kW. Ett nytt flaggskeppskoncept från IONITY och “Plug & Charge” till Audi e-tron skall göra själva laddningstillfället ännu mer smidigt och bekvämt.

IONITY planerar för 5000 nya snabbladdningspunkter till 2025.
  • IONITY investerar 700 miljoner euro i sitt nätverk av supersnabbladdare (HPC)
  • Antalet laddpunkter utökas från 1500 till ca 7000 i Europa
  • Framtidsäkrad effekt på upp till 350 kW
  • Sex till tolv laddpunkter på de nya laddplatserna
  • Plug & Charge-funktion till Audi e-tron gör laddningen ännu smidigare
  • 100 % förnybar el hos IONITY

Framgången för elbilar är i stor utsträckning beroende av laddinfrastrukturen. IONITY, som är verksamma i 24 länder med Europas största öppna laddnätverk för supersnabbladdning, investerar därför 700 miljoner euro i utbyggnaden av nätverket. Fram till 2025 ökar joint venture-bolaget, där Audi är delägare, antalet laddpunkter på 350 kW från nuvarande 1500 till cirka 7000. Dessa byggs inte enbart längs motorvägar, utan även i närheten av större städer och längs vältrafikerade vägar. Antalet laddplatser kommer därför att öka markant från dagens knappa 400 till mer än 1000.

IONITY planerar detssutom att bygga ut många av de befintliga stationerna baserat på nyttjandegrad. De nya stationerna kommer att ha sex till tolv laddpunkter redan från start för att minska väntetiden. Företaget planerar dessutom att anskaffa mer egna mark för att bygga och driva servicestationer. Med överbyggda laddstationer och serviceanläggningar med mat och butiker vill IONITY förbättra kundupplevelsen markant.

Heltäckande laddinfrastruktur avgörande för elbilsoffensiv

“Vi ställer om till eldrift i alla våra kärnsegment. Det är en stor förändring, men jag ser det som en ännu större möjlighet,” säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. En heltäckande laddinfrastruktur är absolut avgörande för framgången för e-mobilitet, tillägger han.

“Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande utan hela ekosystemet. Med sitt fokus på vidareutveckling och förbättring av laddnätverket kommer IONITY’s massiva expansion att vara ett avgörande bidrag till att göra elbilar ännu mer attraktiva.” Audi planerar för en bred elbilsoffensiv med mer än 20 helt eldrivna modeller till 2025. Med start från 2026 kommer märket enbart lansera helt eldrivna modellnyheter på marknaden.

IONITY – ingår i Audi´s laddningtjänst e-tron Charging Service

Audi var en av grundarna av IONITY och har varit joint venture-partner från första början. IONITY’s nätverk med snabbladdningsstationer i hela Europa är en viktig part i Audi´s egen laddningstjänst som kallas e-tron Charging Service. Med ett enda laddkort får innehavaren tillgång till mer än 280,000 laddpunkter i 26 länder i Europa. Tjänsten ger dessutom fördelaktiga villkor hos IONITY där laddningen endast kostar 3,30 kronor per kilowattimme i Sverige.

Plug & Charge – laddning utan RFID-kort eller app

Med produktionsstart i december 2021 kommer Audi att erbjuda ”Plug & Charge” till Audi e-tron hos IONITY. Det innebär att bilen enkelt och säkert kan laddas utan vara sig RFID-kort eller app. Verifieringen sker automatiskt vid kompatibla laddstationer så snart som laddkabeln ansluts till bilen och därefter startar laddningen. Debiteringen sker sedan automatiskt baserat på det befintliga avtalet. För att använda systemet behöver funktionen vara installerad (gäller Audi e-tron tillverkade från vecka 48/2021) och kunden ha ett aktivt kontrakt hos e-tron Charging Service. Användarna behöver enbart aktivera Plug & Charge-funktionen i myAudi appen och i bilens MMI.

IONITY – 100 % förnybar el

IONITY är ett joint venture mellan biltillverkarna BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG och Volkswagen-koncernen med märkena Audi och Porsche. För första gången ingår även ett företag utanför bilbranschen som delägare. Det finansiella investeringsbolaget BlackRock*, med huvudkontor i New York, är en global aktör som genom dess ”Global Renewable Power platform” investerar i hållbara industrier och företag med högsta möjliga tillväxtpotential. IONITY bygger och driftar ett HPC-nätverk längs Europas motorvägar med modern teknik och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Det gör att elbilsägare drar fördel av maximal laddhastighet under laddstoppen. Som ett bevis för företagets engagemang för hållbarhet laddar kunderna sina elbilar med helt förnybar energi vid alla IONITY´s laddstationer för att möjliggöra utsläppsfri och koldioxidneutral körning.

Mer information finns i pressfoldern:

*Företagets investering i joint venture-bolaget är under prövning för godkännande av de berörda myndigheterna.

IONITY planerar för 5000 nya snabbladdningspunkter till 2025.
IONITY investerar över 700 miljoner euro det europeiska snabbladdningsnätverket.
Nya IONITY-stationer planeras med sex till tolv laddpunkter.
IONITY erbjuder laddkapacitet på upp till 350 kW

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.