P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.
Kodjo Akolor. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Om mindre än tre månader är det dags för P3 Guld-galan att hylla det svenska musikåret 2019. Under en kväll fylld med spektakulära artistuppträdanden och nervpirrande prisutdelningar i nio kategorier riktas strålkastarna mot svensk musiks nutid och framtid. Programledare är Kodjo Akolor:

– P3 Guld är Sveriges svar på MTV Music Awards. Det är den känslan jag vill förmedla. Vi har så många galor som tar sig själva på stort allvar. Det är skönt med en gala som är lite mer avslappnad.

Det är inte första gången Kodjo Akolor programleder den guldsprakande galan. 2014 ledde han galakvällen på egen hand och 2015 delade han på uppgiften tillsammans med Tina Mehrafzoon. Tidigare i år var Kodjo programledare för Melodifestivalen tillsammans med Marika Carlsson, Eric Saade och Sarah Dawn Finer, men den 18 januari 2020 är det alltså åter dags för honom att ta sig an en stor direktsändning på egen hand.

– Det är med skräckblandad förtjusning som jag tar mig an utmaningen att vara ensam programledare. Det är alltid lite läskigt att stå och falla själv, säger Kodjo Akolor.

Den 18 januari 2020 uppträder Victor Leksell på P3 Guld-galan i Partille arena i Göteborg. Galan direktsänds i P3, SVT2, SVT Play och på Sveriges Radio Play. Vilka som nomineras i priskategorierna och vilka andra artister som uppträder på galan offentliggörs under hösten.

Mer information hittar du på instagramkontot p3sverigesradio och på hemsidan sverigesradio.se/p3guld

Evenemanget P3 Guld 2020 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Kodjo Akolor. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.