Audi

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen

Dela
Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach

Motorsport som utvecklar framtida teknik

 “Med Dakarprojektet är vi fortsatt trogna vår filosofi inom Audi - att använda ny teknik inom motorsporten som blir banbrytande för framtida serietillverkade bilar”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för alla motorsportaktiviteter inom Audi. “I vår rallyhistoria var det t.ex. quattrodriften. Nu kommer vi testa komponenter för framtida elektriska drivlinor under extrema förhållanden i Dakarrallyt. Samtidigt bjuder vi på spännande upplevelser för våra kunder och fans.”

Först med elektrisk drivlina i Dakarrallyt

“Dakarprojektet är en enorm utmaning för hela teamet”, säger Andreas Roos. “Vi har en tight tidplan för att omsätta vårt innovativa koncept. Vi är den första biltillverkaren som tar oss an Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Alla i teamet arbetar för högtryck för att bli startklara i tid för 2022 års Dakar.”

Nya elmotorer från Formel E

Inför Formel E-säsongen 2021 har Audi själva utvecklat en helt ny motorenhet kallad MGU (Motor-Generator-Unit). Den kommer även användas i Dakar - i trippel uppsättning: “Vi kommer att ha en MGU på framaxeln och en på bakaxeln. En tredje MGU fungerar som generator för att ladda högvoltsbatteriet under körning”, säger Roos. “Vi måste givetvis göra vissa modifikationer eftersom öknen har andra utmaningar än i städerna där vi kör Formel E, med lyft, sand och väldigt långa etapper. Men vi kan i grunden bygga vidare på våra erfarenheter från Formel E och även från vårt engagemang i Le Mans med e-tron quattro.”

Egenutvecklat högvoltsbatteri

Audi utvecklar även högvoltsbatteriet själva. I Formel E gäller samma externa batterileverantör och specifikationer för alla teamen. Energin för att ladda batteriet kommer från den fyrcylindriga TFSI-motorn från DTM. “Motorn är otroligt effektiv och state of the art när det gäller vikt och förbrukning”, säger Andreas Roos. “Viktigast är dock att vår drivlina är helt elektrisk. TFSI-motorn används enbart för att ladda batteriet på specialsträckorna. Batteriet måste laddas under körning, eftersom det för närvarande inte finns något alternativ i öknen.” På alla anslutningssträckor räknar Audi med att köra helt eldrivet.

Q Motorsport med erfarenhet från Dakar

“Dakar är unikt och ett av de sista stora äventyren i världen”, säger Sven Quandt, som med sitt Q Motorsport team deltar i satsningen tillsammans med Audi Sport. “Jag är övertygad om att en biltillverkare kan vinna mycket på att delta i Dakarrallyt, speciellt om du väljer en innovativ väg som Audi med elektrisk drivlina.”

“En bra partnerstrategi är avgörande för framgången inom motorsport”, säger Julius Seebach. “Med Q Motorsport har vi en partner med bevisad Dakar-erfarenhet. I maj planerar vi att presentera vår föraruppställning som är minst lika viktig”

Världspremiär i juli

Den första prototypen till Dakarrallyt byggs för närvarande hos Audi Sport i Neuburg, nära Ingolstadt. Utrullningen är planerad till slutet av juni, följd av världspremiären i juli. Därefter är en intensiv testperiod inplanerad innan Audis första insats i Dakarrallyt står på programmet i januari 2022.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
Ladda ned bild
Teaser Dakar 2022
Teaser Dakar 2022
Ladda ned bild
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye