Audi

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen

Dela
Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach

Motorsport som utvecklar framtida teknik

 “Med Dakarprojektet är vi fortsatt trogna vår filosofi inom Audi - att använda ny teknik inom motorsporten som blir banbrytande för framtida serietillverkade bilar”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för alla motorsportaktiviteter inom Audi. “I vår rallyhistoria var det t.ex. quattrodriften. Nu kommer vi testa komponenter för framtida elektriska drivlinor under extrema förhållanden i Dakarrallyt. Samtidigt bjuder vi på spännande upplevelser för våra kunder och fans.”

Först med elektrisk drivlina i Dakarrallyt

“Dakarprojektet är en enorm utmaning för hela teamet”, säger Andreas Roos. “Vi har en tight tidplan för att omsätta vårt innovativa koncept. Vi är den första biltillverkaren som tar oss an Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Alla i teamet arbetar för högtryck för att bli startklara i tid för 2022 års Dakar.”

Nya elmotorer från Formel E

Inför Formel E-säsongen 2021 har Audi själva utvecklat en helt ny motorenhet kallad MGU (Motor-Generator-Unit). Den kommer även användas i Dakar - i trippel uppsättning: “Vi kommer att ha en MGU på framaxeln och en på bakaxeln. En tredje MGU fungerar som generator för att ladda högvoltsbatteriet under körning”, säger Roos. “Vi måste givetvis göra vissa modifikationer eftersom öknen har andra utmaningar än i städerna där vi kör Formel E, med lyft, sand och väldigt långa etapper. Men vi kan i grunden bygga vidare på våra erfarenheter från Formel E och även från vårt engagemang i Le Mans med e-tron quattro.”

Egenutvecklat högvoltsbatteri

Audi utvecklar även högvoltsbatteriet själva. I Formel E gäller samma externa batterileverantör och specifikationer för alla teamen. Energin för att ladda batteriet kommer från den fyrcylindriga TFSI-motorn från DTM. “Motorn är otroligt effektiv och state of the art när det gäller vikt och förbrukning”, säger Andreas Roos. “Viktigast är dock att vår drivlina är helt elektrisk. TFSI-motorn används enbart för att ladda batteriet på specialsträckorna. Batteriet måste laddas under körning, eftersom det för närvarande inte finns något alternativ i öknen.” På alla anslutningssträckor räknar Audi med att köra helt eldrivet.

Q Motorsport med erfarenhet från Dakar

“Dakar är unikt och ett av de sista stora äventyren i världen”, säger Sven Quandt, som med sitt Q Motorsport team deltar i satsningen tillsammans med Audi Sport. “Jag är övertygad om att en biltillverkare kan vinna mycket på att delta i Dakarrallyt, speciellt om du väljer en innovativ väg som Audi med elektrisk drivlina.”

“En bra partnerstrategi är avgörande för framgången inom motorsport”, säger Julius Seebach. “Med Q Motorsport har vi en partner med bevisad Dakar-erfarenhet. I maj planerar vi att presentera vår föraruppställning som är minst lika viktig”

Världspremiär i juli

Den första prototypen till Dakarrallyt byggs för närvarande hos Audi Sport i Neuburg, nära Ingolstadt. Utrullningen är planerad till slutet av juni, följd av världspremiären i juli. Därefter är en intensiv testperiod inplanerad innan Audis första insats i Dakarrallyt står på programmet i januari 2022.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
Ladda ned bild
Teaser Dakar 2022
Teaser Dakar 2022
Ladda ned bild
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Världspremiär för Nya Audi A5 Avant16.7.2024 11:07:01 CEST | Pressmeddelande

Med nya Audi A5 startas ett nytt kapitel i Audis framgångsrika historia i mellanklassegmentet. 30 år efter lanseringen av Audi A4 har modellen tagit ytterligare ett steg upp. Den nya generationen heter nu Audi A5 och imponerar med vässat designspråk och premiumkänsla. Både Sedan och Avant-versionen har fått en sportigare karaktär i enlighet med Audis designfilosofi. Även interiören är helt nydesignad med generösa ytor där de digitala och lättmanövrerade skärmarna placerats på det som Audi kallar den digitala scenen. I Sverige erbjuds inledningsvis A5 Avant med en helt nyutvecklad TDI-motor med hybridteknik.

UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”28.6.2024 09:39:44 CEST | Pressmeddelande

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye