Audi

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen

Dela
Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach

Motorsport som utvecklar framtida teknik

 “Med Dakarprojektet är vi fortsatt trogna vår filosofi inom Audi - att använda ny teknik inom motorsporten som blir banbrytande för framtida serietillverkade bilar”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för alla motorsportaktiviteter inom Audi. “I vår rallyhistoria var det t.ex. quattrodriften. Nu kommer vi testa komponenter för framtida elektriska drivlinor under extrema förhållanden i Dakarrallyt. Samtidigt bjuder vi på spännande upplevelser för våra kunder och fans.”

Först med elektrisk drivlina i Dakarrallyt

“Dakarprojektet är en enorm utmaning för hela teamet”, säger Andreas Roos. “Vi har en tight tidplan för att omsätta vårt innovativa koncept. Vi är den första biltillverkaren som tar oss an Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Alla i teamet arbetar för högtryck för att bli startklara i tid för 2022 års Dakar.”

Nya elmotorer från Formel E

Inför Formel E-säsongen 2021 har Audi själva utvecklat en helt ny motorenhet kallad MGU (Motor-Generator-Unit). Den kommer även användas i Dakar - i trippel uppsättning: “Vi kommer att ha en MGU på framaxeln och en på bakaxeln. En tredje MGU fungerar som generator för att ladda högvoltsbatteriet under körning”, säger Roos. “Vi måste givetvis göra vissa modifikationer eftersom öknen har andra utmaningar än i städerna där vi kör Formel E, med lyft, sand och väldigt långa etapper. Men vi kan i grunden bygga vidare på våra erfarenheter från Formel E och även från vårt engagemang i Le Mans med e-tron quattro.”

Egenutvecklat högvoltsbatteri

Audi utvecklar även högvoltsbatteriet själva. I Formel E gäller samma externa batterileverantör och specifikationer för alla teamen. Energin för att ladda batteriet kommer från den fyrcylindriga TFSI-motorn från DTM. “Motorn är otroligt effektiv och state of the art när det gäller vikt och förbrukning”, säger Andreas Roos. “Viktigast är dock att vår drivlina är helt elektrisk. TFSI-motorn används enbart för att ladda batteriet på specialsträckorna. Batteriet måste laddas under körning, eftersom det för närvarande inte finns något alternativ i öknen.” På alla anslutningssträckor räknar Audi med att köra helt eldrivet.

Q Motorsport med erfarenhet från Dakar

“Dakar är unikt och ett av de sista stora äventyren i världen”, säger Sven Quandt, som med sitt Q Motorsport team deltar i satsningen tillsammans med Audi Sport. “Jag är övertygad om att en biltillverkare kan vinna mycket på att delta i Dakarrallyt, speciellt om du väljer en innovativ väg som Audi med elektrisk drivlina.”

“En bra partnerstrategi är avgörande för framgången inom motorsport”, säger Julius Seebach. “Med Q Motorsport har vi en partner med bevisad Dakar-erfarenhet. I maj planerar vi att presentera vår föraruppställning som är minst lika viktig”

Världspremiär i juli

Den första prototypen till Dakarrallyt byggs för närvarande hos Audi Sport i Neuburg, nära Ingolstadt. Utrullningen är planerad till slutet av juni, följd av världspremiären i juli. Därefter är en intensiv testperiod inplanerad innan Audis första insats i Dakarrallyt står på programmet i januari 2022.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach
Ladda ned bild
Teaser Dakar 2022
Teaser Dakar 2022
Ladda ned bild
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye