Padel och islandshäst välkomnas som nya medlemmar

Padel och islandshäst valdes idag in som nya medlemsförbund i Riksidrottsförbundet. Däremot röstade majoriteten av ombuden avslag på ansökningarna från Friskis & Svettis, e-sport, funktionell fitness, juiijitsu, bridge och schack.

Inför Riksidrottsmötet hade åtta medlemsansökningar inkommit till Riksidrottsförbundet och tre ansökningar till SISU Idrottsutbildarna. Det var blandade glädjescener och besvikenhet när beslut fattades för vilka som beviljades medlemskap och vilka som nekades. Nya medlemsförbund, så kallade specialidrottsförbund, i Riksidrottsförbundet är Svenska Padelförbundet och Svenska Islandshästförbundet.

– Jag vill välkomna våra nya medlemmar till idrottsgemenskapen. Det är två förbund som på sina egna sätt kommer att bidra till fortsatt utveckling av idrottsrörelsen in i framtiden, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Friskis & Svettis, Svenska E-sportförbundet, E-sportförbundet SESF, Svenska förbundet för Funktionell Fitness, Svenska Jiujitsuförbundet, Svenska Bridgeförbundet och Sveriges Schackförbund (som endast sökt medlemskap i SISU Idrottsutbildarna) fick avslag på sina ansökningar.

Anledningarna till avslag är olika för ansökningarna. Bland annat handlar det om storlekskriterier och att idrotten är närbesläktad med en idrott som är organiserad i medlemsförbund.

Riksidrottsförbundet har nu totalt 72 medlemsförbund.

Här hittar du Riksidrottsförbundet stadgar och under 10 kap finns kriterier för medlemskap

Här hittar du alla handlingar inför och under Riksidrottsmötet – sidan uppdateras med beslut efter Riksidrottsmötet.

Följ @RFidrotten på twitter för att ha koll på beslut under RF-stämman

Om du vill följa #RIM2021 live kan du anmäla dig här

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Anpassningar av lag föreslås för lättnader för motionslopp och publik14.6.2021 14:55:49 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterade idag ett förslag till ny begränsningsförordning. Förslaget skickas idag på remiss och beslut väntas efter midsommar och förändringarna ska gälla från den 1 juli. Regeringen ser att idrotter på väg, vatten och i skog kan ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.