Påminnelse: Sveriges exportsektor växer

Har industrins andel av Sveriges BNP fortsatt att minska efter finanskrisen, eller är det en synvilla? Är ”the Swedish industry de facto basically gone”? Har Sveriges produktion av exportprodukter fortsatt att utvecklas med ett ökat tjänsteinnehåll? Har exportindustrin fortsatt att sprida ut sin produktion utmed globala värdekedjor, eller har trenden brutits efter finanskrisen?

Teknikföretagen har svar på dessa frågor i en ny rapport som bygger på uppdaterad statistik från Statistiska centralbyrån samt OECD. Rapporten kartlägger utvecklingen av sambanden mellan industrin och dess leverantörer från 2008 och framåt. Internationell statistik från OECD visar dessutom nya trender i globala värdekedjor som analyseras i rapporten. Förutom denna kartläggning kommer Teknikföretagen ta upp möjliga förklaringar till de trender som identifieras.

När? 4 april, kl 09.00-10.00

Var? Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Frukostseminarium, kaffe och smörgås serveras från 08.30.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.