​Pär Fors ny styrelseordförande för IT&Telekomföretagen

David Mothander förbundsdirektör och Pär Fors styrelseordförande IT&Telekomföretagen vid årsmötet 2017

Pär Fors, Sverigechef CGI, valdes idag till ny styrelseordförande i IT&Telekomföretagen inom Almega, vid årsmötet i Stockholm. Samtidigt invaldes två nya styrelseledamöter: Sofia Gerstenfeld, Vd Visma Enterprise och David Mothander, förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen.

- Möjligheterna i digitaliseringens fotspår gör att IT och telekom idag betyder mer än någonsin för alla företag och organisationer – liksom för dess medarbetare, och oss alla som konsumenter och medborgare. Efter nära 25 år i IT-branschen är jag mycket glad över, men också ödmjuk inför, att som ordförande få bidra till att IT&Telekomföretagen fortsätter att vara en stark drivkraft i att ge branschen rätt förutsättningar och därmed stärka hela Sveriges konkurrenskraft, säger Pär Fors om utnämningen till styrelseordförande.

- Det är med stor glädje jag välkomnar vår nya ordförande. Trots sin långa erfarenhet från branschen så har Pärs relativt korta engagemang i vår styrelse präglats av energi och nytänkande. Jag ser mycket fram emot att driva IT&Telekomföretagen in i framtiden tillsammans med honom, säger David Mothander förbundsdirektör sedan april i år.

- Att Hélène Barnekow från Telia Sverige samtidigt tackat ja till att vara vice ordförande är också glädjande och stärker styrelsen betydligt. Samtidigt konstaterar jag med tacksamhet att Staffan Hanstorp kvarstår i styrelsen, vilket givet hans långa och förtjänstfulla tid som ordförande är värdefullt och borgar för kontinuitet i vårt arbete.

IT&Telekomföretagens styrelse 2017

Ordförande Pär Fors CGI Sverige

Vice ordförande Hélène Barnekow Telia Sverige AB Omval

Stefan Bäcktorp Bredbandsgruppen AB Omval

Anders Englund Attentec AB Omval

Staffan Hanstorp Addnode Group AB Omval

Patrik Hofbauer Telenor Sverige AB Omval

Per Johanson Tieto Sweden AB Omval

Magnus Larsson Expander Business Consulting AB Omval

Ulf Pehrsson Ericsson AB Omval

Johan Rittner IBM Svenska AB Omval

Thorbjörn Sagner Eltel Networks Infranet AB Omval

Karin Schreil Jonsson Fujitsu Sweden AB Omval

Anna Wikland Google AB Omval

Sofia Gerstenfeld Visma Enterprise AB Nyval

David Mothander IT&Telekomföretagen Nyval

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.