Parkering Malmö bygger laddinfrastruktur i Malmö tillsammans med E.ON

Parkering Malmö och E.ON har beslutat att ingå ett samarbete för att bygga ut den publika infrastrukturen för laddning av elfordon i Malmö. Sammanlagt 80 laddpunkter kommer att byggas fram till oktober 2018.

Laddpunkterna ska monteras i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på olika markparkeringsytor runt om i Malmö. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON driver.

Elbilsinnehavet ökar

Tillgången på laddplatser i Malmö har länge varit begränsad samtidigt som elbilsinnehavet ökar. Behovet av att bygga ut infrastrukturen för laddning av elfordon är därmed stort.

- I Malmö finns för närvarande cirka 1100 laddbara fordon och siffran ökar snabbare än riksgenomsnittet. Det är därför viktigt att infrastrukturutbyggnaden sker i samma takt och med vårt projekt så kommer Malmö att kunna hänga med i utvecklingstakten på fordonssidan. Vi bygger därför såväl publik infrastruktur som laddinfrastruktur i samarbete med privata fastighetsägare. Utbyggnaden av publik infrastruktur i samarbete med Parkering Malmö är helt i linje med E.ONs målsättning att bidra till att uthålligt transportsystem, säger Karin Waldén.

En bil står ju parkerad större delen av dygnet och då skall den även kunna laddas, oavsett om den står parkerad i ett parkeringshus eller någon annanstans.

- Detta samarbete ligger helt i linje med Parkering Malmös och Malmö stads ambition gällande utveckling av laddinfrastruktur. Tillsammans med E.ON skapar vi nu förutsättningar för fler bilar i staden som drivs med förnybar energi, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö.

Projektet kommer att startas upp under hösten 2017 och genomförs med stöd ifrån Naturvårdsverkets Klimatklivsprogram.

Tomas Strandberg, VD, Parkering Malmö
Tel +46(0) 40 605 69 00
e-post: tomas.strandberg@pmalmo.se

Karin Waldén, ansvarig för e-mobility
Tel +46 (0) 725 156 878
e-post: karin.walden@eon.se

Parkering Malmö är ett helägt kommunalt affärsdrivande bolag med uppdrag är att bygga och förvalta parkeringsmöjligheter på tomtmark i Malmö. Parkering Malmö äger nio parkeringsanläggningar i staden och förvaltar över 45.000 parkeringsplatser.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. E.ON bygger laddstationer för elfordon

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.