Patent- och registreringsverket

Partier och varumärken: Satir är okej - inte vilseledande användning av varumärken

Dela

Partiers beteckningar och varumärken och användningen av dessa är en het potatis inför valet. De senaste veckorna har vi sett rapporter om allt från falska valaffischer till partier som använder andra partiers varumärken i sin kommunikation.

Magnus Ahlgren, juristchef på design- och varumärkesavdelningen på PRV reder ut begreppen.

Får man använda ett annat partis varumärke, och till exempel göra valaffischer som ser ut att komma från det partiet

- Det skulle kunna ses som vilseledande, vilket är en form av varumärkesintrång. Man skulle i och för sig kunna hävda att det inte är gjort för att tjäna pengar och alltså inte räknas som en näringsverksamhet. Kravet för vad som räknas som näringsverksamhet är dock så lågt ställt att det är tveksamt att det skulle hålla. Det finns till exempel en varumärkesklass för opinionsbildning. Att yrkesmässigt ägna sig åt opinionsbildning behöver ju inte betyda att man tjänar pengar på dem man talar till.

Finns det något fall där det kan vara okej att använda ett annat partis varumärke i sin kommunikation?

- Det kan det vara, om det handlar om ren yttrandefrihet.

Är det okej att skoja till det och ändra lite på ett annat partis varumärke?

- Om man börjar skoja med ett varumärke på ett sätt som urvattnar eller skadar varumärket kan det vara ett varumärkesintrång. Men även om du har ett starkt varumärkesskydd ger yttrandefriheten utrymme för att skoja med och göra satir av varumärken.

Kan man se på valaffischer som reklam, och gör det någon skillnad om man ser det så, med tanke på kopplingen till näringslivsverksamhet?

- Det rör sig i gränszonen mellan samhällsinformation och näringsverksamhet. Det kan hända att det är ett glapp mellan varumärkesrätten och yttrandefriheten. I så fall är det en fråga för lagstiftaren att se över lagarna.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Patent- och registreringsverket
Patent- och registreringsverket
Vallhallavägen 136
102 42 Stockholm

08-782 27 00http://www.prv.se

PRV (Patent- och registeringsverket) är centret för immateriella rättigheter. PRV arbetar för ökad innovation och tillväxt i Sverige. Genom att sprida kunskap om immateriella tillgångar och granska och registrera patent, varumärken och design skapar vi förutsättningar för en konkurrenskraftig företags- och forskningsvärld.

Följ Patent- och registreringsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Patent- och registreringsverket

Sverige främst i Europa med patent inom Industri 4.024.5.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Sverige är det land i Europa som ansöker om flest internationella patent inom Industri 4.0. Även globalt sett står Sverige i framkant och placerar sig på en femteplats efter USA, Kina, Sydkorea och Japan. En klar majoritet av ansökningarna från Sverige rör kärnteknologi, där Ericsson helt dominerar, medan avsevärt färre rör möjliggörande teknik (såsom AI och geo-positionering) och tillämpande teknik för exempelvis personlig utrustning eller infrastruktur. Det visar statistik som PRV sammanställt.

Rapport: Så bidrar svenska företag till teknikutvecklingen inom självkörande fordon17.5.2019 13:26:48 CESTPressmeddelande

Självkörande fordon förväntas bli kommersiellt tillgängliga från år 2025 och har stor potential att medverka till en transportrevolution. Svenska företag ligger i framkant i Europa – bara Tyskland har fler patentansökningar inom området. PRV har studerat hur svenska företag bidrar till teknikutvecklingen mer i detalj. Rapporten visar att absolut flest patent inom självkörande fordon har sökts inom områdena säkerhet och nätverkskommunikation.

Ny OECD-rapport visar hur piratkopieringen slår mot Sverige10.5.2019 14:04:04 CESTPressmeddelande

För första gången har det kartlagts hur internationell piratkopiering av svenska produkter påverkar svenska företag och konsumenter. Enligt OECD, som gjort studien på uppdrag av PRV, är konsekvenserna av handeln med piratkopiorna alarmerande. I Sverige ger den årligen upphov till ekonomiska förluster på över 17 miljarder för de drabbade företagen och svenska konsumenter luras på nästan 4,5 miljarder, när de köper dyra kopior i tron att de är äkta.

Problem med piratkopiering av sportartiklar uppmärksammas internationellt25.4.2019 16:12:02 CESTPressmeddelande

Sportartiklar, kläder och skor av kända märken tillhör de produkter som det säljs mest piratkopior av i världen. Enligt Europeiska Unionens Immaterialrättsmyndighet, EUIPO, förlorar företag i EU motsvarande fem miljarder kronor per år på försäljningen av piratkopierade sportprodukter. För svenska sko- och klädhandeln innebär försäljningen av piratkopierade kläder och skor, inklusive sportkläder, att branschen går miste om 6,8 miljarder kronor per år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum