Partier och varumärken: Satir är okej - inte vilseledande användning av varumärken
Magnus Ahlgren, juristchef på design- och varumärkesavdelningen på PRV reder ut begreppen.
Får man använda ett annat partis varumärke, och till exempel göra valaffischer som ser ut att komma från det partiet
- Det skulle kunna ses som vilseledande, vilket är en form av varumärkesintrång. Man skulle i och för sig kunna hävda att det inte är gjort för att tjäna pengar och alltså inte räknas som en näringsverksamhet. Kravet för vad som räknas som näringsverksamhet är dock så lågt ställt att det är tveksamt att det skulle hålla. Det finns till exempel en varumärkesklass för opinionsbildning. Att yrkesmässigt ägna sig åt opinionsbildning behöver ju inte betyda att man tjänar pengar på dem man talar till.
Finns det något fall där det kan vara okej att använda ett annat partis varumärke i sin kommunikation?
- Det kan det vara, om det handlar om ren yttrandefrihet.
Är det okej att skoja till det och ändra lite på ett annat partis varumärke?
- Om man börjar skoja med ett varumärke på ett sätt som urvattnar eller skadar varumärket kan det vara ett varumärkesintrång. Men även om du har ett starkt varumärkesskydd ger yttrandefriheten utrymme för att skoja med och göra satir av varumärken.
Kan man se på valaffischer som reklam, och gör det någon skillnad om man ser det så, med tanke på kopplingen till näringslivsverksamhet?
- Det rör sig i gränszonen mellan samhällsinformation och näringsverksamhet. Det kan hända att det är ett glapp mellan varumärkesrätten och yttrandefriheten. I så fall är det en fråga för lagstiftaren att se över lagarna.
Nyckelord
Kontakter
Henrietta ThollénPresskommunikatör
Tel:08-782 27 00Henrietta.thollen@prv.seBilder
Om
PRV (Patent- och registreringsverket) är myndigheten för immaterialrätt, såsom patent, varumärke, design och upphovsrätt, och arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant med syfte att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.
Följ Patent- och registreringsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Patent- och registreringsverket
Starkt år för svenska patentansökningar19.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige fortsätter att visa styrka som innovationsland med nya rekordnivåer för ansökningar inom grön teknikutveckling och digital kommunikation. Det visar nya siffror från EPO, Europeiska patentverket, som har sammanställt patentstatistik för 2023.
Kvinnor på efterkälken inom företagande och innovation8.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige ligger fortfarande efter många andra länder när det gäller kvinnor inom företagande och innovation. Endast 31 procent av nystartade företag 2022 hade en kvinnlig företagsledare[1] år 2022. Och bara 15 procent av nationella patentansökningar har minst en kvinna bland uppfinnarna.
Företagarna och PRV ingår samarbetsavtal27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Avtalet innebär att Företagarnas cirka 60 000 medlemsföretag erbjuds kunskap och verktyg för att bättre ta hand om sina immateriella tillgångar.
Antalet registrerade varumärken ökade i Stockholm21.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Antalet varumärkesansökningar i Stockholm till PRV ökade under 2023. Till skillnad från Sverige som helhet samt Västra Götaland och Skåne.
Rejäl ökning av antalet varumärkesansökningar i Örebro21.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Antalet varumärkesansökningar i Örebro till PRV ökade med drygt 10 procent under 2023 jämfört med året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum