Paulina Neuding tillbaka på SvD:s ledarsida

Efter en kort och turbulent tid som chefredaktör på tidningen Bulletin gör Paulina Neuding nu comeback på Svenska Dagbladet. I sommar presenterar hon en ny intervjuserie på ledarsidan med syfte att väcka nya idéer. ”Det är väldigt roligt att Paulina Neuding är tillbaka hos SvD:s läsare, vi är många som saknat henne”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD.
Paulina Neuding är tillbaka på SvD:s ledarsida. I sommar ska hon presentera en ny intervjuserie som kommer att ha tyngdpunkten på internationella röster. Foto: Karl Gabor

Fram till i höstas var Paulina Neuding kolumnist på Svenska Dagbladets ledarredaktion, en roll hon lämnade i samband med att hon gick in i uppdraget att vara chefredaktör för det nya tidningsprojektet Bulletin.

– Jag var med och startade Bulletin men valde att sluta som chefredaktör några veckor efter lansering. Det var en tung och kraftigt lärorik erfarenhet, men nu känns det mycket roligt och hedrande att vara tillbaka på Svenska Dagbladet, säger hon.

Paulina Neuding är känd för Svenska Dagbladets läsare som en orädd skribent och journalist, som bland annat påvisat förekomsten av ökad otrygghet för olika yrkesgrupper, som exempelvis bibliotekspersonal, ambulansförare och anställda vid akutmottagningar. Hon har också skrivit om nya uttryck för kränkningar av kvinnofriden i Europa, som massövergreppen i Köln och Stockholm.

I det nya uppdraget ska hon främst arbeta med Ledarsidans sommarsamtal, en intervjuserie som kommer att ha tyngdpunkten på internationella röster.

– Vi kommer att presentera spännande tänkare och hoppas att det ska väcka många nya idéer hos läsarna, säger Paulina Neuding om intervjuserien, som inleds den 22 juni.

– Paulina Neuding har en osviklig förmåga att fånga upp brännande samhällsfrågor, och läsarna kan se fram emot en spännande blandning av perspektiv i vår sommarserie, som vi hoppas ska roa, beröra och utmana, säger Tove Lifvendahl.

Tidigare i år rekryterades Peter Wennblad till Svenska Dagbladets ledarredaktion som biträdande chef och innan dess Lena Andersson som fast krönikör, Mattias Svensson som ledarskribent och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se.
Paulina Neuding, ledarskribent E-post: paulina.neuding@svd.se.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.