Paulina Neuding tillbaka på SvD:s ledarsida

Efter en kort och turbulent tid som chefredaktör på tidningen Bulletin gör Paulina Neuding nu comeback på Svenska Dagbladet. I sommar presenterar hon en ny intervjuserie på ledarsidan med syfte att väcka nya idéer. ”Det är väldigt roligt att Paulina Neuding är tillbaka hos SvD:s läsare, vi är många som saknat henne”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD.

Paulina Neuding är tillbaka på SvD:s ledarsida. I sommar ska hon presentera en ny intervjuserie som kommer att ha tyngdpunkten på internationella röster. Foto: Karl Gabor

Fram till i höstas var Paulina Neuding kolumnist på Svenska Dagbladets ledarredaktion, en roll hon lämnade i samband med att hon gick in i uppdraget att vara chefredaktör för det nya tidningsprojektet Bulletin.

– Jag var med och startade Bulletin men valde att sluta som chefredaktör några veckor efter lansering. Det var en tung och kraftigt lärorik erfarenhet, men nu känns det mycket roligt och hedrande att vara tillbaka på Svenska Dagbladet, säger hon.

Paulina Neuding är känd för Svenska Dagbladets läsare som en orädd skribent och journalist, som bland annat påvisat förekomsten av ökad otrygghet för olika yrkesgrupper, som exempelvis bibliotekspersonal, ambulansförare och anställda vid akutmottagningar. Hon har också skrivit om nya uttryck för kränkningar av kvinnofriden i Europa, som massövergreppen i Köln och Stockholm.

I det nya uppdraget ska hon främst arbeta med Ledarsidans sommarsamtal, en intervjuserie som kommer att ha tyngdpunkten på internationella röster.

– Vi kommer att presentera spännande tänkare och hoppas att det ska väcka många nya idéer hos läsarna, säger Paulina Neuding om intervjuserien, som inleds den 22 juni.

– Paulina Neuding har en osviklig förmåga att fånga upp brännande samhällsfrågor, och läsarna kan se fram emot en spännande blandning av perspektiv i vår sommarserie, som vi hoppas ska roa, beröra och utmana, säger Tove Lifvendahl.

Tidigare i år rekryterades Peter Wennblad till Svenska Dagbladets ledarredaktion som biträdande chef och innan dess Lena Andersson som fast krönikör, Mattias Svensson som ledarskribent och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se.
Paulina Neuding, ledarskribent E-post: paulina.neuding@svd.se.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.