Svea Bank AB (publ)

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker

Dela
Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Payson har tillsammans med Svea Ekonomi kartlagt hur tillväxten sett ut för detaljhandeln respektive e-handel det senaste året. Detta genom att mäta antalet nystartade företag inom e-handeln och detaljhandeln, baserat på data från Allabolag. Från föregående år har antalet nystartade företag inom näthandeln ökat med en procent. Motsvarande siffra för de fysiska butikerna är istället minus fem procent. Årets siffror ligger i linje med övergripande trenden där antalet nystartade fysiska butiker alltjämt minskar från år till år, medan nystartade e-butiker fortsätter att öka.

– Köpmodellen har på kort tid kastats om i grunden. Det första steget i köpprocessen är numera att söka efter produkten online och de fysiska butikerna besöks först när man vill bekanta sig närmare med varan. Det finns flera anledningar till att butikernas utveckling ser ut som de gör. Det är exempelvis betydligt lättare att börja sälja produkter online än i fysisk butik. Och även fast man driver en fysisk butik förväntar sig kunderna att företaget ska ha en hemsida där man kan se produkterna, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

– E-butikernas framfart och ständiga anpassningar påverkar givetvis också vårt konsumtionsmönster. E-handlare jobbar idag med allt ifrån inspiration på sina sajter till ”how to-content”. Det här gör bland annat att vårt butiksstrosande för inspiration flyttas till nätet där vi istället ”skärmshoppar”. Det vill säga att vi exempelvis fyller varukorgen men inte checkar ut. Dessa mönster är viktiga att kartlägga för att ytterligare förstå sina konsumenter och kunna öka butikens försäljning, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Så lyckas du med din e-handel
Då antalet e-butiker ständigt växer ökar konkurrensen på nätet. Svea Ekonomi har därför tillsammans med Payson intervjuat framgångsrika e-handlare och bett om deras bästa tips för hur du lyckas med din e-handel.

E-handlarnas bästa tips för att starta e-butik

1. Ha självförtroende! (Sandra, Lash for Lash)
I dag finns det mesta att köpa på nätet, din grundidé behöver därför inte vara unik. Det viktigaste är att du tror på din idé och hittar ett sätt att differentiera din e-handel från konkurrenterna.

2. Håll det simpelt! (Peter Rosvall, Bygghemma)
Med dagens teknik är det lätt att sväva iväg, men för att lyckas med sin e-handel är det viktigt att inte glömma bort det viktigaste. Rätt pris, bra leveranstider och hög servicegrad. Det kommer man långt på.

3. Be om feedback! (Pauline Grindvall, My Perfect Day)
Be så många som möjligt tycka till om er e-handel. Vad funkar bra och vad funkar mindre bra? Inte bara familj och vänner utan gärna andra också. Det är viktigt att design, användarvänlighet och helhetsupplevelsen håller hög nivå.

4. Var tydlig! (Fredrik Hudson, Spraycan)
Var tydliga med vilken typ av e-handel ni driver. Konsumenter har dåligt tålamod och lämnar snabbt din e-handel om de inte får indikationer på att de hamnat rätt direkt.

5. Skäm bort dina stamkunder! (Sandra, Lash for Lash)
Ta hand om dina återkommande kunder. Ha poängsystem eller liknande som genererar ett värde för kunden. Det är lättare att behålla gamla kunder än att skaffa nya.

Ökning av fysiska butiker och e-butiker jämfört med tidigare år

År

Fysiska butiker

E-butiker

2008

+ 3 %

+ 18 %

2009

+ 8 %

+ 31 %

2010

+ 44 %

+ 51 %

2011

– 4 %

+ 37 %

2012

– 2 %

+ 9 %

2013

+ 9 %

+ 21 %

2014

+ 15 %

+ 23 %

2015

+ 5 %

+ 25 %

2016

+ 4 %

+ 24 %

2017

– 8 %

+ 12 %

2018

– 5 %

+ 1 %


Om kartläggningen:
Payson har med hjälp av data från Allabolag.se kartlagt e-handeln och den fysiska handelns tillväxttakt under 2018. Detta har gjorts genom att jämföra hur många e-butiker respektive fysiska butiker som startats under året.

Nyckelord

Kontakter

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye