Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker
Payson har tillsammans med Svea Ekonomi kartlagt hur tillväxten sett ut för detaljhandeln respektive e-handel det senaste året. Detta genom att mäta antalet nystartade företag inom e-handeln och detaljhandeln, baserat på data från Allabolag. Från föregående år har antalet nystartade företag inom näthandeln ökat med en procent. Motsvarande siffra för de fysiska butikerna är istället minus fem procent. Årets siffror ligger i linje med övergripande trenden där antalet nystartade fysiska butiker alltjämt minskar från år till år, medan nystartade e-butiker fortsätter att öka.
– Köpmodellen har på kort tid kastats om i grunden. Det första steget i köpprocessen är numera att söka efter produkten online och de fysiska butikerna besöks först när man vill bekanta sig närmare med varan. Det finns flera anledningar till att butikernas utveckling ser ut som de gör. Det är exempelvis betydligt lättare att börja sälja produkter online än i fysisk butik. Och även fast man driver en fysisk butik förväntar sig kunderna att företaget ska ha en hemsida där man kan se produkterna, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
– E-butikernas framfart och ständiga anpassningar påverkar givetvis också vårt konsumtionsmönster. E-handlare jobbar idag med allt ifrån inspiration på sina sajter till ”how to-content”. Det här gör bland annat att vårt butiksstrosande för inspiration flyttas till nätet där vi istället ”skärmshoppar”. Det vill säga att vi exempelvis fyller varukorgen men inte checkar ut. Dessa mönster är viktiga att kartlägga för att ytterligare förstå sina konsumenter och kunna öka butikens försäljning, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Så lyckas du med din e-handel
Då antalet e-butiker ständigt växer ökar konkurrensen på nätet. Svea Ekonomi har därför tillsammans med Payson intervjuat framgångsrika e-handlare och bett om deras bästa tips för hur du lyckas med din e-handel.
E-handlarnas bästa tips för att starta e-butik
1. Ha självförtroende! (Sandra, Lash for Lash)
I dag finns det mesta att köpa på nätet, din grundidé behöver därför inte vara unik. Det viktigaste är att du tror på din idé och hittar ett sätt att differentiera din e-handel från konkurrenterna.
2. Håll det simpelt! (Peter Rosvall, Bygghemma)
Med dagens teknik är det lätt att sväva iväg, men för att lyckas med sin e-handel är det viktigt att inte glömma bort det viktigaste. Rätt pris, bra leveranstider och hög servicegrad. Det kommer man långt på.
3. Be om feedback! (Pauline Grindvall, My Perfect Day)
Be så många som möjligt tycka till om er e-handel. Vad funkar bra och vad funkar mindre bra? Inte bara familj och vänner utan gärna andra också. Det är viktigt att design, användarvänlighet och helhetsupplevelsen håller hög nivå.
4. Var tydlig! (Fredrik Hudson, Spraycan)
Var tydliga med vilken typ av e-handel ni driver. Konsumenter har dåligt tålamod och lämnar snabbt din e-handel om de inte får indikationer på att de hamnat rätt direkt.
5. Skäm bort dina stamkunder! (Sandra, Lash for Lash)
Ta hand om dina återkommande kunder. Ha poängsystem eller liknande som genererar ett värde för kunden. Det är lättare att behålla gamla kunder än att skaffa nya.
Ökning av fysiska butiker och e-butiker jämfört med tidigare år
År |
Fysiska butiker |
E-butiker |
2008 |
+ 3 % |
+ 18 % |
2009 |
+ 8 % |
+ 31 % |
2010 |
+ 44 % |
+ 51 % |
2011 |
– 4 % |
+ 37 % |
2012 |
– 2 % |
+ 9 % |
2013 |
+ 9 % |
+ 21 % |
2014 |
+ 15 % |
+ 23 % |
2015 |
+ 5 % |
+ 25 % |
2016 |
+ 4 % |
+ 24 % |
2017 |
– 8 % |
+ 12 % |
2018 |
– 5 % |
+ 1 % |
Om kartläggningen:
Payson har med hjälp av data från Allabolag.se kartlagt e-handeln och den fysiska handelns tillväxttakt under 2018. Detta har gjorts genom att jämföra hur många e-butiker respektive fysiska butiker som startats under året.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seOm
Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
Svea tecknar ramavtal med Adda Inköpscentral9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea Inkasso har efter upphandling tilldelats ramavtal med Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ramavtalet omfattar inkasso- och påminnelsetjänster inom tre olika delområden. Ramavtalet träder i kraft den 1 september och gäller fyra år framåt.
Svea Banks rapport Payments in the Nordics visar: Sju av tio svenskar har avbrutit ett köp på grund av långa köer5.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fysisk handel riskerar övergivna varukorgar om betalningen i butiken inte går snabbt och smidigt. Det visar Sveas rapport Payments in the Nordics. Sju av tio svenskar har lämnat en butik på grund av långa köer.
Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.
Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande
Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum