Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 från nytänkande systrarna Tolley down under

Den 5 maj släpps 2.400 flaskor Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 från Penley Estate i TSE, som ägs och drivs av Eng och Beck Tolley. Det är två systrar med rötterna rejält i vinvärlden, mamma Penfolds och pappa Tolley = Penley. Vinet har artikelnummer 92944 och kostar 159 kr

Trots att de kommer från två familjer som gjort vin sedan mitten av 1800-talet utmärks systrarna Penleys arbete framför allt av ett utmanande nytänk. Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 är gjort på 100 procent shiraz. Etiketten är inspirerad av den berömda Rembrandttavlan namnet på tavlan, men alla gubbarna i originalmålningen är utbytta till kvinnorna som jobbar på Penley.

Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 är gjord på 100 procent shiraz. Vinet har en stor och inbjudande doft med toner av plommon, björnbär och hallon med eleganta violtoner. Vinet är mjukt och välbalanserat med mörk frukt och saftiga tanniner. 30 procent av druvorna jästes hela utan pressning. Druvorna och musten fick sedan dra med skalresterna under 16 dagar för att extrahera arom och smak. När vinet var färdigjäst lagrades det i sex månader på franska 225 liters-ekfat, av vilka 10 procent var nya fat.

Penley Estate grundades år 1988 och vann redan första året guldmedalj för ett av sina viner. Sedan 2015 driver systrarna Penley Estate och gör pigga och nyfikna viner. Penleys vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018. Företaget har som ambition att bli både ekologiska och biodynamiska inom tre år. Penley Estate ligger i Coonawarra men de arbetar även i McLaren Vale.

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.