Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 från nytänkande systrarna Tolley down under

Den 5 maj släpps 2.400 flaskor Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 från Penley Estate i TSE, som ägs och drivs av Eng och Beck Tolley. Det är två systrar med rötterna rejält i vinvärlden, mamma Penfolds och pappa Tolley = Penley. Vinet har artikelnummer 92944 och kostar 159 kr

Trots att de kommer från två familjer som gjort vin sedan mitten av 1800-talet utmärks systrarna Penleys arbete framför allt av ett utmanande nytänk. Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 är gjort på 100 procent shiraz. Etiketten är inspirerad av den berömda Rembrandttavlan namnet på tavlan, men alla gubbarna i originalmålningen är utbytta till kvinnorna som jobbar på Penley.

Penley McLaren Vale Project Shiraz 2018 är gjord på 100 procent shiraz. Vinet har en stor och inbjudande doft med toner av plommon, björnbär och hallon med eleganta violtoner. Vinet är mjukt och välbalanserat med mörk frukt och saftiga tanniner. 30 procent av druvorna jästes hela utan pressning. Druvorna och musten fick sedan dra med skalresterna under 16 dagar för att extrahera arom och smak. När vinet var färdigjäst lagrades det i sex månader på franska 225 liters-ekfat, av vilka 10 procent var nya fat.

Penley Estate grundades år 1988 och vann redan första året guldmedalj för ett av sina viner. Sedan 2015 driver systrarna Penley Estate och gör pigga och nyfikna viner. Penleys vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018. Företaget har som ambition att bli både ekologiska och biodynamiska inom tre år. Penley Estate ligger i Coonawarra men de arbetar även i McLaren Vale.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609