Per Edström tar över programchefsrollen i BioInnovation

Ett för programmet välkänt ansikte tar över programchefsrollen i det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation när Anna Wiberg nu väljer att gå vidare till nya utmaningar.

Per Edström, tillträdande programchef BioInnovation. Foto: Urban Jörén

Den 1 december tar Per Edström, som idag är processledare i programmet, över som programchef när Anna Wiberg kommer att engagera sig i ett start-up företag.

– Per har en gedigen kunskap om programmet och har varit aktiv i utformningen av programmets utlysningar och strategi. Det känns därför bra att få välkomna honom i rollen som programchef, säger Jan Svärd, programstyrelsens ordförande.

– Vi är glada över att ha haft Annas engagemang och kunskap i programledarrollen för BioInnovation under de här åren och önskar henne stort lycka till framöver. Anna har gjort värdefulla insatser för programmet vilket gör att BioInnovation nu står starkt inför framtiden, säger Jan Svärd.

Per Edström är professor i matematik vid Mittuniversitetet och har varit engagerad i BioInnovation sedan programmets start 2014. Han har under mer än tjugo år arbetat med forskning kring biobaserade material.

– BioInnovation har en viktig roll att spela för att bidra till Sveriges omställning till en cirkulär bioekonomi, och det arbetet har blivit allt viktigare i takt med klimatkrisen. Framtidens material och produkter behöver vara cirkulära och biobaserade, och Sverige har goda förutsättningar att vara internationellt ledande i både ambition och kunnande, säger Per Edström.

Per Edström
Tillträdande programchef, BioInnovation
tfn: 010-142 82 44
per.edstrom@bioinnovation.se

Jan Svärd
Ordförande, BioInnovations programstyrelse
tfn: 070-978 64 74

Linda Larsson
Kommunikationsansvarig, BioInnovation
tfn: 076-800 94 97
linda.larsson@bioinnovation.se

Per Edström, tillträdande programchef BioInnovation. Foto: Urban Jörén

Branschöverskridande storsatsning på spårbarhet för hållbar industri26.11.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

För att minska vår klimatpåverkan måste vi gå från en linjär ekonomi till en cirkulär. Dagens nyttjande av jordens ändliga resurser behöver förändras i grunden och vi behöver arbeta på många fronter för att etablera ett hållbart samhälle. För att öka takten i omställningen krävs nya modeller för samverkan över bolags- och branschgränser. I projektet CIRCLA samlas över 50 aktörer för att gemensamt ta sig an den komplexa utmaningen med hållbar systemtransformation och klimatneutral och cirkulär produktion med resurseffektiva värdekedjor.