Pessimistisk trend för butiks- och e-handlare håller i sig

Störst förändring noterar den fysiska butikshandeln, som backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2. Det neutrala värdet är 100, vilket innebär att butikshandeln fortsatt har negativa framtidsförväntningar på de tre kommande månaderna.
- De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro på senare tid avtagit. Så även denna månad, då en minskning med 1,6 enheter ger ett indikatorvärde på 98,6. Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.
- E-handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.
Partihandeln går mot strömmen - handlarnas framtidstro ökar
Partihandeln sticker ut i månadens Handelsbarometer genom att vara den enda delen av handeln där framtidstron faktiskt ökar. Upp 2,3 enheter jämfört med föregående månad till ett indikatorvärde på 94,4. Trots uppgången är alltså framtidsförväntningarna för kommande tre månader fortsatt negativa.
- Partihandelns förväntningar föll ganska stort föregående månad. Den mätningen gjordes strax efter att kriget mot Ukraina brutit ut. Det är möjligt att denna mindre återhämtning nu i april speglar att de värsta farhågorna, åtminstone för stunden, har ersatts av snäppet mer hoppfulla förväntningar avslutar Johan Davidson.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


