Pessimistisk trend för butiks- och e-handlare håller i sig
Störst förändring noterar den fysiska butikshandeln, som backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2. Det neutrala värdet är 100, vilket innebär att butikshandeln fortsatt har negativa framtidsförväntningar på de tre kommande månaderna.
- De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro på senare tid avtagit. Så även denna månad, då en minskning med 1,6 enheter ger ett indikatorvärde på 98,6. Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.
- E-handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.
Partihandeln går mot strömmen - handlarnas framtidstro ökar
Partihandeln sticker ut i månadens Handelsbarometer genom att vara den enda delen av handeln där framtidstron faktiskt ökar. Upp 2,3 enheter jämfört med föregående månad till ett indikatorvärde på 94,4. Trots uppgången är alltså framtidsförväntningarna för kommande tre månader fortsatt negativa.
- Partihandelns förväntningar föll ganska stort föregående månad. Den mätningen gjordes strax efter att kriget mot Ukraina brutit ut. Det är möjligt att denna mindre återhämtning nu i april speglar att de värsta farhågorna, åtminstone för stunden, har ersatts av snäppet mer hoppfulla förväntningar avslutar Johan Davidson.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
En delseger i frågan om Stockholms miljözon29.11.2024 14:31:44 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Visita välkomnar länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. - Vi hoppas naturligtvis att beslutet att stoppa miljözon 3 blir permanent, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Årets Modejulklapp 2024 – Denimplagget28.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel Stil har utsett denimplagget till Årets Modejulklapp 2024, ett tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil.
Begagnat för 1,3 miljarder kronor i oktober27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn från Svensk Handel visar att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under månaden. Intresset är fortsatt stort och snart stundar den viktiga julhandeln.
Tuffa tider till trots - framtidstron ökar i handeln25.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.
Black Week blir viktig för handeln21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum