Peter Arrhenius ny vd i Inera

Styrelsen i Inera har utsett Peter Arrhenius till ny vd i Inera. Peter Arrhenius har haft ledande befattningar i 20 år bland annat som VD inom IT- och teknologisektorn och har stor vana att leda stora och komplexa organisationer. Han kommer närmast från CGI och har lång erfarenhet från leverantörssidan och att driva digital transformation inom olika branschsegment däribland offentliga aktörer.

-          Vi är mycket glada att ha rekryterat Peter Arrhenius som vd i Inera. Han kommer in i ett läge då bolaget står mitt i ett förändringsarbete med en ny strategi som precis beslutats av Ineras ägarråd, säger Eva Fernvall, Inerastyrelsens ordförande. Peter är en engagerad och kompetent ledare som jag och styrelsen ser fram emot att samarbeta med, fortsätter Eva Fernvall.

-          Vi hälsar Peter välkommen till SKR Företag-koncernen där han och Inera blir en viktig del i att leverera nytta och tjänster för kommuner och regioner, säger Lena Dahl, vd i SKR Företag. Ineras nya strategi ska nu realiseras och omsättas i handling. Där ser vi att Peter kan bidra med sin gedigna kompetens och erfarenhet från branschen, säger Lena Dahl.

-          Jag ser fram emot att personligen vara med och bidra till att accelerera digitaliseringen i kommuner och regioner säger Peter Arrhenius. Jag är övertygad om att Inera kommer att bidra till att utveckla välfärden i Sverige med hjälp av digitalisering.

Peter Arrhenius tillträder tjänsten den 1 september 2020.

Peter Arrhenius tel 0705-163 398
Lena Dahl, vd SKR Företag, 08-452 75 05