Peter Arrhenius ny vd i Inera

Styrelsen i Inera har utsett Peter Arrhenius till ny vd i Inera. Peter Arrhenius har haft ledande befattningar i 20 år bland annat som VD inom IT- och teknologisektorn och har stor vana att leda stora och komplexa organisationer. Han kommer närmast från CGI och har lång erfarenhet från leverantörssidan och att driva digital transformation inom olika branschsegment däribland offentliga aktörer.

-          Vi är mycket glada att ha rekryterat Peter Arrhenius som vd i Inera. Han kommer in i ett läge då bolaget står mitt i ett förändringsarbete med en ny strategi som precis beslutats av Ineras ägarråd, säger Eva Fernvall, Inerastyrelsens ordförande. Peter är en engagerad och kompetent ledare som jag och styrelsen ser fram emot att samarbeta med, fortsätter Eva Fernvall.

-          Vi hälsar Peter välkommen till SKR Företag-koncernen där han och Inera blir en viktig del i att leverera nytta och tjänster för kommuner och regioner, säger Lena Dahl, vd i SKR Företag. Ineras nya strategi ska nu realiseras och omsättas i handling. Där ser vi att Peter kan bidra med sin gedigna kompetens och erfarenhet från branschen, säger Lena Dahl.

-          Jag ser fram emot att personligen vara med och bidra till att accelerera digitaliseringen i kommuner och regioner säger Peter Arrhenius. Jag är övertygad om att Inera kommer att bidra till att utveckla välfärden i Sverige med hjälp av digitalisering.

Peter Arrhenius tillträder tjänsten den 1 september 2020.

Peter Arrhenius tel 0705-163 398
Lena Dahl, vd SKR Företag, 08-452 75 05

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

Digitalt möte – ny och kraftfull produkt för video- och distansmöten i kommuner och regioner3.6.2020 09:57:41 CESTPressmeddelande

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner har behoven ökat radikalt i olika verksamheter. För att möta de större behoven har Inera och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) på kort tid nu utvecklat den nya tjänsten Digitalt möte, inom tjänsten Video- och distansmöte. Digitalt möte skapar nytta för kommuner och regioner, eftersom det blir både säkrare och enklare att använda videomöten för kontakt med invånare och för förvaltning.