Philipponnat Royale Réserve Non Dosé - Exklusiva bubblor i begränsad upplaga

Den 17 mars släpps 2400 flaskor av knastertorra Philipponnat Royale Réserve Non Dosé i Systembolagets tillfälliga sortiment. Det är fjärde gången som dessa exklusiva och välsmakande bubblor säljs i Sverige. De som hinner lägga beslag på ett exemplar kan njuta av en elegant, komplex och uppfriskande champagne med finstämda toner av citrus, röda äpplen, vit stenfrukt, mandel och rökig mineralitet. Vinet uttrycker sin fulla potential 6-18 månader efter degorgering och lämpar sig för lagring i flera år. Artikelnummer 90352, 459 kronor för 750 ml.

Det anrika champagnehuset Philipponnat använder samma stilla basvin i både sin Brut och Non Dosé, ett hantverksförfarande som väldigt få champagnehus kan skryta om. Till skillnad mot exempelvis Philipponnat Brut finns det inget socker i den liqueur d’expédition som Non Dosé toppas upp med efter degorgeringen. Non Dosé är årgångslös, men basvinet är gjort på druvor från skörden 2018. Resultatet är en knastertorr, komplex och uppfriskande champagne.

Vinet görs på 68 % pinot noir, 29 % chardonnay och 3 % pinot meunier, alla från Grand- och Premier Cru-lägen i hjärtat av Champagne. Endast musten från den första pressningen används. Vinet jäser först till ett vanligt basvin och genomgår delvis malolaktisk jäsning. Det unga vinet blandas sedan med reservviner. Trettio procent av reservvinerna lagras på gamla ekfat för att öka vinets komplexitet. Vinet får sedan vila i över tre år på jästfällningen, vilket är betydligt längre än minimikravet på tolv månader för årgångslös champagne, innan degorgering och omkorkning. Precis som namnet antyder är det ingen dosage i vinet.

Doften är oerhört elegant med finstämda toner av citrus, röda äpplen, vit stenfrukt, mandel och rökig mineralitet. Smaken är knastertorr, mycket frisk, elegant stram och mineraldriven. Komplexa toner av citron, apelsinzest, röda äpplen, krusbär och kvitten samsas med spröda kex och diskret sötlakrits. Den långa och uppfriskande eftersmaken får oss att tänka på saltstänkta klippor.

Den här champagnen är utsökt på egen hand eller som kompanjon till lättare fisk- och skaldjursrätter. Vinet uppnår sin fulla potential 6–18 månader efter degorgering och lämpar sig för lagring i flera år.

Läs mer om Philipponnat och deras sortiment här.

Nr: 90352 | 459 kr | 12,5 % vol. | 750 ml | Sockerhalt 0,9 g/l l Tillfälligt sortiment exklusiv

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Carolina Lenngren, PR Manager Spring Wine & Spirits, carolina.lenngren@springwine.se, 0760193696.

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Apothic Wines, Dark Horse Wines, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Pärla från hjärtat av Soave Classico lanseras i fast sortiment 1 juni26.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juni lanseras Soave Brognoligo Organic 2021 från den prisbelönta producenten Cecilia Beretta i Systembolagets fasta sortiment. DOC-regionen Soave från svenskarnas älsklingsområde Veneto i Italien är känt för att skapa enastående vita viner, mestadels av druvan garganega. Druvan ger friska och blommiga viner som för tankarna till heta sommardagar. Soave Brognoligo Organic är skapat för att fånga essensen av de historiska vinerna i området. Luta dig tillbaka och låt dig förtrollas när denna druva presenteras i en vacker, välbalanserad och generös monolog. Artikelnummer: 2400201, 129 kronor.

Jura 12 Years Old Sherry Cask Whisky – Unik lansering för den svenska marknaden25.5.2023 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Jura Whisky lanserar en unik single malt whisky, specifikt framtagen för den svenska marknaden – Jura 12 Years Old Sherry Cask Whisky. Whiskyn är lagrad på både gamla amerikanska bourbon-ekfat och gamla Oloroso-sherryfat från Jerez i Spanien. Det 12 åriga slutresultatet är en rik, fruktig och livlig whisky som symboliserar hjärtat och själen från ön Jura och dess passionerade invånare. Säljstart 1 juni, artikelnummer: 75701, 449 kr.

Stolt ursprung i The Grape Collectives nya Pinot Noir - X marks the spot24.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juni lanseras klimatsmarta X Marks the Spot Pinot Noir i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är ytterligare en lansering från The Grape Collective, ett varumärke från Spring Wine and Spirits som fokuserar på okonstlade samarbeten med vinproducenter runt om i världen. Deras filosofi är att vin ska vara gott, enkelt och ärligt. I detta samarbete finns inga näsor i luften, bara i glasen, där vi denna gång hittar en pigg och bärig doft med druvtypiska toner av röda och mörka bär. Artikelnummer: 2432, 119 kronor.

Winston the Furminister – ÅrHUNDradets lansering i BS23.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låt oss presentera dynastin the Loyal Family och dess karismatiske flockledare – Winston the Furminister. Winston är senast aktuell som huvudkaraktär och nosansvarig för Spring Wine & Spirits senaste lansering med samma namn. Winston the Furminister är ett ekologiskt fruktigt rött vin, gjort på en blend så noga balanserad och överlagd att den till och med får oppositionen inom familjen att jubla. Artikelnummer: 59870, 89 kr för 1 liter.

Domaine Rolet släpper tre unika viner från sin privata källar-samling10.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

19 maj är ett datum att lägga på minnet. Då lanseras nämligen tre viner från Domaine Rolets privata samling med äldre årgångsviner. Arbois Rouge Memorial från 2003, Arbois Rouge Pinot Noir från 1986 och Côtes du Jura Tradition Blanc från 1994. Alla tre lanseras på magnumbutelj och det är en minst sagt mäktig vinupplevelse som väntar den som lyckas lägga beslag på ett exemplar.