Plantation Extrême Collection N ̊4 Long Pond ITP 1995 – exklusivt för Sverige

Extrême är Plantations mest exklusiva limiterade range och är mycket åtråvärd. Sverige är en av åtta utvalda länder som får sin egen blend. Extrême Collection n ̊4 Long Pond ITP 1995 blir tillgänglig i Systembolagets tillfälliga sortiment den 4e november. Artikelnumret är 81515 och priset 2 499 kr.

Plantation Extrême Collection är noggrant utvalda och ytterst begränsade vintagebuteljeringar från några av de mest exklusiva faten från några av de mest legendariska destillerierna. Plantations grundare Alexandre Gabriel har i samarbete med dessa romdestillerier valt ut 8 av de bästa och mest prestigefulla faten. Dessa har nu buteljerats exklusivt, ett för varje land, i sex europeiska länder samt två fat för USA.

-Vi är mycket glada för att Sverige och Spring Wine & Spirits har valts ut för en av buteljeringarna. Det är extra roligt eftersom vi firar 25 år samtidigt som de släpper den här 25 åriga exklusiva rommen. Samlare och entusiaster från hela välden riktar sina blickar mot oss i samband med denna lansering. När de tidigare utgåvorna lanserades vallfärdade romentusiaster världen över för att få tag på flaskorna och ofta har det inte tagit många sekunder innan hyllorna har tömts, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits.

Den svenska utgåvan är destillerad vid det legendariska Jamaica-destilleriet Long Pond, vars historiska rötter går 250 år tillbaka i tiden. Long Pond är det destilleri på Jamaica som främst representerar den klassiska esterrika rom som gjort Jamaica till världens kanske mest hyllade romnation. Plantation Extrême n ̊4 Long Pond ITP 1995 destillerades 1995 i en klassisk John Dore-potstill. Efter 23 år skickades det amerikanska bourbonfatet över Atlanten för att slutlagras under två år på fransk ek hos cognacshuset Maison Ferrand i södra Frankrike. Själva överfarten tog mer än en månad och utsatte faten för havets påfrestningar, vilket starkt bidrog till romens smak och aromutvecklingPlantation är berömd för denna dubbellagring där två kontinenter och totalt skilda klimat skapar en unik romstil. Alla utgåvor i Extrême-serien buteljeras vid cask strength, alltid som singelfat utan blendning, färgning och tillsats av socker.

Doft: Mycket fruktig där mogna och gröna exotiska frukter möts i en stillsam kryddighet med eleganta toner av kanel, kummin, choklad, mandel och valnötter.

Smak: Blommig, lång och kraftfull. Karamelliserad ananas och mörk choklad med inslag av röda körsbär, torkad aprikos och mogna päron.

Artikelnummer: 81515 | Alk: 62,6% | Pris: 2 499 kr | Vol: 70 cl |Antal flaskor: 456

Om Plantation Rum
Plantation Rum är en fransk-karibisk romproducent som genom att utforska både historiska och nya metoder vill lyfta rommens mångsidighet, tradition och ursprung. I fokus finns alltid ledorden lagring, arv och nyfikenhet. Plantation Rums romsorter är alltid dubbellagrade enligt gammal tradition. Den franske grundaren och master blendern Alexandre Gabriel är en passionerad innovatör som ständigt tillför romvärlden nya smaker och komplexa kombinationer. Idag finns Plantation Rums rom runt om i världen.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.