Plantation Extrême Collection N ̊4 Long Pond ITP 1995 – exklusivt för Sverige

Extrême är Plantations mest exklusiva limiterade range och är mycket åtråvärd. Sverige är en av åtta utvalda länder som får sin egen blend. Extrême Collection n ̊4 Long Pond ITP 1995 blir tillgänglig i Systembolagets tillfälliga sortiment den 4e november. Artikelnumret är 81515 och priset 2 499 kr.

Plantation Extrême Collection är noggrant utvalda och ytterst begränsade vintagebuteljeringar från några av de mest exklusiva faten från några av de mest legendariska destillerierna. Plantations grundare Alexandre Gabriel har i samarbete med dessa romdestillerier valt ut 8 av de bästa och mest prestigefulla faten. Dessa har nu buteljerats exklusivt, ett för varje land, i sex europeiska länder samt två fat för USA.

-Vi är mycket glada för att Sverige och Spring Wine & Spirits har valts ut för en av buteljeringarna. Det är extra roligt eftersom vi firar 25 år samtidigt som de släpper den här 25 åriga exklusiva rommen. Samlare och entusiaster från hela välden riktar sina blickar mot oss i samband med denna lansering. När de tidigare utgåvorna lanserades vallfärdade romentusiaster världen över för att få tag på flaskorna och ofta har det inte tagit många sekunder innan hyllorna har tömts, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits.

Den svenska utgåvan är destillerad vid det legendariska Jamaica-destilleriet Long Pond, vars historiska rötter går 250 år tillbaka i tiden. Long Pond är det destilleri på Jamaica som främst representerar den klassiska esterrika rom som gjort Jamaica till världens kanske mest hyllade romnation. Plantation Extrême n ̊4 Long Pond ITP 1995 destillerades 1995 i en klassisk John Dore-potstill. Efter 23 år skickades det amerikanska bourbonfatet över Atlanten för att slutlagras under två år på fransk ek hos cognacshuset Maison Ferrand i södra Frankrike. Själva överfarten tog mer än en månad och utsatte faten för havets påfrestningar, vilket starkt bidrog till romens smak och aromutvecklingPlantation är berömd för denna dubbellagring där två kontinenter och totalt skilda klimat skapar en unik romstil. Alla utgåvor i Extrême-serien buteljeras vid cask strength, alltid som singelfat utan blendning, färgning och tillsats av socker.

Doft: Mycket fruktig där mogna och gröna exotiska frukter möts i en stillsam kryddighet med eleganta toner av kanel, kummin, choklad, mandel och valnötter.

Smak: Blommig, lång och kraftfull. Karamelliserad ananas och mörk choklad med inslag av röda körsbär, torkad aprikos och mogna päron.

Artikelnummer: 81515 | Alk: 62,6% | Pris: 2 499 kr | Vol: 70 cl |Antal flaskor: 456

Om Plantation Rum
Plantation Rum är en fransk-karibisk romproducent som genom att utforska både historiska och nya metoder vill lyfta rommens mångsidighet, tradition och ursprung. I fokus finns alltid ledorden lagring, arv och nyfikenhet. Plantation Rums romsorter är alltid dubbellagrade enligt gammal tradition. Den franske grundaren och master blendern Alexandre Gabriel är en passionerad innovatör som ständigt tillför romvärlden nya smaker och komplexa kombinationer. Idag finns Plantation Rums rom runt om i världen.

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.