Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Det lilla landet Panama ligger som ett smalt band mellan två världshav. Den speciella geografin med tropisk värme, kanaler och fuktig havsluft skapar ett växthusklimat med en mycket jämn årstemperatur som är optimalt för odling av sockerrör. Ingen annanstans i världen utvecklar sockerrören lika hög sockerhalt.

– Panama 2008 har gjorts på melass och destillerats i kolonnpanna. Efter tolv års lagring på bourbonfat i det tropiska klimatet skeppades 19 fat med båt över Atlanten till Charente i västra Frankrike. Rommen drogs om och fylldes på ett fat som tidigare innehållit Ferrand Cognac. Metoden med dubbel kontinental lagring är ett av Plantations signum och en bidragande orsak till de unika smaker som Plantations rom utvecklar, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits.

Panama 2008 kommer från landets ledande sockerregion Herrara. I den vulkaniska jorden odlas sockerrör av exceptionell kvalitet. Dessa har sedan kokats till melass och destillerats på destilleriet Alcoholes del Istmo i samma distrikt. Den konstfulla förpackningen pryds av en knölval. Det mytomspunna djuret har ett av sina viktigaste vatten utanför Panama, som är ett av få länder där både södra och norra halvklotets hav möts.

Plantation Vintage Panama 2008

Doft: Fruktig och kryddig med toner av persika, röda bär, apelsinskal och muskot. Det finns även inslag av vitpeppar, vanilj, citrongräs och päron.

Smak: Honung, bivax, gräddkola, röda äpplen samt rostade och kanderade hasselnötter.

Eftersmak: Lång och vibrerande med inslag av cigarrlåda, kryddig choklad och lakrits.

Art nr: 54573

Pris: 699 kr

Alk halt: 45,7 % vol.

Volym: 700 ml

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.