Platåbergens Geopark utsedd till Sveriges första Unesco-globala geopark

Platåbergens Geopark har blivit utnämnd till Sveriges första globala geopark av FN-organet Unesco. Detta innebär att platåbergslandskapet anses vara världsunikt och av internationellt intresse, och från och med nu blir en del av att geoparksnätverk världen över.

En geopark arbetar i grunden för att kombinera bevarande av naturmiljöer med hållbar utveckling och främjande av naturturism. Totalt finns idag 177 av Unesco utsedda geoparker i 46 olika länder. Unesco utser också världsarv och biosfärområden enligt samma modell.

—    Geoparker är ett nytt koncept som funnits hos Unesco sedan 2015. Det växer fort runtom i världen, och är väl fungerande, bland annat eftersom geoparker har som krav att vara starkt förankrade i lokalsamhället. Att vara en del av det här nätverket sätter vårt område på världskartan och öppnar dörrar både för internationell turism men även utbyten och samarbeten, säger Anna Bergengren, koordinator för Platåbergens Geopark.

Samarbete mellan nio kommuner

De västsvenska kommuner som ingår i samarbetet kring Platåbergens Geopark är Grästop, Trollhättan, Vänersborg, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Totalt omfattas Platåbergens Geopark av 15 olika platåberg – däribland Billingen (Skövde), Mösseberg (Falköping), Kinnekulle (Lidköping) och Halle-Hunneberg (Trollhättan/Vänersborg). Platåbergen har med sin unika geologi skapat förutsättningar för ett rikt kulturarv och värdefulla naturtyper.

—    Stort grattis till denna utmärkelse hälsar vi från Turistrådet! Att få en så här tung internationell utmärkelse är något som är positivt för hela den västsvenska besöksnäringen – inte minst när det kommer till att hamna i det internationella rampljuset. Att Platåbergens Geopark förutom sin huvudsakliga uppgift att sprida kunskap om de geologiska värdena ett område har, dessutom är med och bidrar till en hållbar besöksnäring gör att det blir ännu bättre förutsättningar för att skapa nya hållbara besöksnäringsupplevelser inte minst kring vandring och cykling i området, säger Sofia Lennström, projektledare Turistrådet Västsverige.