Popcorn ökar i popularitet
Den 19 januari är det popcornets dag och intresset för popcorn har ökat kraftigt i Sverige. Popcorn görs som bekant av torkade majskorn men det är bara majskorn från den så kallade puffmajsen som kan poppas och bli till fluffiga popcorn. När temperaturen når ungefär 175 grader blir trycket i majskornet så högt att skalet inte längre kan stå emot och majskornet exploderar. I samband med vattenångans explosiva frisläppning vänds majskornet ut och in och den varma stärkelsen expanderar. Stärkelsen kyls emellertid snabbt ner igen och stelnar i form av ett popcorn.
I dag står popcorn för 5 procent av snacksförsäljningen i Sverige och i Sverige är det än så länge vanligast med salta smaker och då helst mikropopcorn. Men både färdigpoppande popcorn och smaksatta popcorn ökar i popularitet. Färdigpoppade popcorn har ökat med 9 procent det senaste året och står idag för 18 procent försäljningen av popcorn i Sverige.
Under 2016 investerade Orkla Confectionery & Snacks Sverige i ny teknik på anläggningen i Filipstad och ett Popperi föddes under varumärket OLW. I Popperiet poppar OLW varmluftspoppade popcorn som, förutom salt, även är smaksatta med kryddor som Sourcream & Onion och Cream Cheese. De färdigpoppade popcornen finns också i en ekologisk variant med havssalt. OLW använder två sorters olika majskorn, Mushroom och Butterfly, för att få både runda och spretiga popcorn.
Kontakter
Stina PetriniKommunikationschef
Tel:010 1425575stina.petrini@orkla.seBilder
Om
Följ Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Orkla satsar ännu mer på Maskrosbarn10.4.2019 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Orkla Confectionery & Snacks fördjupar nu samarbetet med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Samarbetet innebär att företaget stöttar så att Maskrosbarn har förutsättningen att fortsätta med både sin viktiga stödverksamhet och sitt påverkansarbete. Fabriksbesök, aktiviteter på sociala medier och intern aktivering står på agendan.
Bok och kex för en inspirerande och god lässtart25.3.2019 11:55:54 CET | Pressmeddelande
Att ge alla barn en god lässtart är målet för boken ”Hur låter bokstaven?” och Brago Bokstavskex. Tillsammans gör de nu en satsning för att inspirera och visa på hur barns läsinlärning kan stimuleras på ett lekfullt sätt, ett sätt som dessutom har stöd i forskning. Hur det går till visar bokens författare senare i veckan på BARNmässan i Karlstad.
OLW utökar (tillfälligt) sitt veganska utbud15.3.2019 10:37:45 CET | Pressmeddelande
Baljväxter har blivit ett populärt komplement till de vanliga potatischipsen och både linschips och kikärtschips har det senaste året sett dagens ljus. Allt fler konsumenter väljer också att utesluta animaliska produkter ur sin kost. OLW lanserar nu en vegansk limited edition nyhet – Kikärtschips Fresh Salsa.
Årets goda sommarnyhet – favoritchipsen tillbaka på hyllorna!14.3.2019 09:11:00 CET | Pressmeddelande
Förra året lanserade OLW två sommarchipssmaker – Creamy Summer BBQ och Grilled Cheddar Chillies. Potatischipsen, som var en limited edition under sommaren, gjorde omedelbart succé. På konsumenternas begäran, och lagom till att längtan efter sommaren sätter in, gör chipsen nu äntligen en efterlängtad comeback i butik.
Goda och nyttiga snacks ”on the go” - Granola Bites18.2.2019 13:47:51 CET | Pressmeddelande
Hälften av alla måltider som äts idag är mellanmål och 9 av 10 snacksar flera gånger om dagen. Med tanke på hur ofta vi äter något mellan måltiderna är det viktigt för många att mellanmålet är nyttigt såväl som gott. Anyday lanserar två goda Granola Bites som är ugnsrostade, utan tillsatt socker och veganska.