Porsche och Stig Blomqvist hyllar Ronnie Peterson på Anderstorp!

Porsche fyller 70 år. Som en del i firandet hyllas en av motorsportens ikoner i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia på Anderstorp. Rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist tävlar i Ronnie Petersons klassiska JPS-färger på Scandinavian Raceway.

2018 är det 40 år sedan Sveriges mest framgångsrike Formel 1-förare Ronnie Peterson omkom efter en våldsam startkrasch på Monzabanan utanför Milano. Bara ett par månader tidigare hade vad som skulle bli den sista Formel 1-tävlingen på svensk mark avgjorts på Scandinavian Raceway i småländska Anderstorp.

Startfältet var ett av de starkaste någonsin i F1-historien. Förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och James Hunt kämpade om segern. Det fanns dock ingen tveksamhet om vem som var publikfavorit den där dagen. Det var svenske racingstjärnan Ronnie Peterson från Örebro, även kallad ”Super Swede”.

Kommande helg rullar norra Europas största racingcirkus med Porsche Carrera Cup Scandinavia i spetsen ut på Anderstorp-banan för deltävling 5 och 6 i årets mästerskap. Ett perfekt tillfälle att hedra en av motorsportens stora ikoner.

Som hyllning till Ronnie Petersons sista F1-tävling i Sverige och historiens sista Swedish Grand Prix kommer helgens två Carrera Cup-race att köras med en extra 911 GT3 Cup i svart och guld. En stilistisk replika av den JPS-lackade Lotus 79 som Peterson körde till en tredjeplacering på Anderstorp 1978.

– Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi hedrar Ronnie Peterson, en av Sveriges och världens oförglömliga racingidoler, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Porsche Sverige kan nu stolt presentera föraren i hyllningsbilen. Det blir ingen mindre än 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Även han en av historiens mest aktade och älskade motorsportprofiler, samt god vän till Ronnie Peterson.

– Det känns fint att uppmärksamma Ronnie på det här sättet. Han var en av historiens allra främsta racingförare och dessutom en nära vän. Det blir en mycket speciell dag för mig och alla andra som kommer till Anderstorp, säger Blomqvist.

Som en extra hommage till året för Ronnies sista Formel 1-tävling i Sverige har hyllningsbilen fått startnummer 78.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s