Porsche och Stig Blomqvist hyllar Ronnie Peterson på Anderstorp!

Porsche fyller 70 år. Som en del i firandet hyllas en av motorsportens ikoner i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia på Anderstorp. Rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist tävlar i Ronnie Petersons klassiska JPS-färger på Scandinavian Raceway.

2018 är det 40 år sedan Sveriges mest framgångsrike Formel 1-förare Ronnie Peterson omkom efter en våldsam startkrasch på Monzabanan utanför Milano. Bara ett par månader tidigare hade vad som skulle bli den sista Formel 1-tävlingen på svensk mark avgjorts på Scandinavian Raceway i småländska Anderstorp.

Startfältet var ett av de starkaste någonsin i F1-historien. Förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och James Hunt kämpade om segern. Det fanns dock ingen tveksamhet om vem som var publikfavorit den där dagen. Det var svenske racingstjärnan Ronnie Peterson från Örebro, även kallad ”Super Swede”.

Kommande helg rullar norra Europas största racingcirkus med Porsche Carrera Cup Scandinavia i spetsen ut på Anderstorp-banan för deltävling 5 och 6 i årets mästerskap. Ett perfekt tillfälle att hedra en av motorsportens stora ikoner.

Som hyllning till Ronnie Petersons sista F1-tävling i Sverige och historiens sista Swedish Grand Prix kommer helgens två Carrera Cup-race att köras med en extra 911 GT3 Cup i svart och guld. En stilistisk replika av den JPS-lackade Lotus 79 som Peterson körde till en tredjeplacering på Anderstorp 1978.

– Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi hedrar Ronnie Peterson, en av Sveriges och världens oförglömliga racingidoler, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Porsche Sverige kan nu stolt presentera föraren i hyllningsbilen. Det blir ingen mindre än 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Även han en av historiens mest aktade och älskade motorsportprofiler, samt god vän till Ronnie Peterson.

– Det känns fint att uppmärksamma Ronnie på det här sättet. Han var en av historiens allra främsta racingförare och dessutom en nära vän. Det blir en mycket speciell dag för mig och alla andra som kommer till Anderstorp, säger Blomqvist.

Som en extra hommage till året för Ronnies sista Formel 1-tävling i Sverige har hyllningsbilen fått startnummer 78.

Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 11-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und