Porsche och Stig Blomqvist hyllar Ronnie Peterson på Anderstorp!

Porsche fyller 70 år. Som en del i firandet hyllas en av motorsportens ikoner i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia på Anderstorp. Rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist tävlar i Ronnie Petersons klassiska JPS-färger på Scandinavian Raceway.

2018 är det 40 år sedan Sveriges mest framgångsrike Formel 1-förare Ronnie Peterson omkom efter en våldsam startkrasch på Monzabanan utanför Milano. Bara ett par månader tidigare hade vad som skulle bli den sista Formel 1-tävlingen på svensk mark avgjorts på Scandinavian Raceway i småländska Anderstorp.

Startfältet var ett av de starkaste någonsin i F1-historien. Förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och James Hunt kämpade om segern. Det fanns dock ingen tveksamhet om vem som var publikfavorit den där dagen. Det var svenske racingstjärnan Ronnie Peterson från Örebro, även kallad ”Super Swede”.

Kommande helg rullar norra Europas största racingcirkus med Porsche Carrera Cup Scandinavia i spetsen ut på Anderstorp-banan för deltävling 5 och 6 i årets mästerskap. Ett perfekt tillfälle att hedra en av motorsportens stora ikoner.

Som hyllning till Ronnie Petersons sista F1-tävling i Sverige och historiens sista Swedish Grand Prix kommer helgens två Carrera Cup-race att köras med en extra 911 GT3 Cup i svart och guld. En stilistisk replika av den JPS-lackade Lotus 79 som Peterson körde till en tredjeplacering på Anderstorp 1978.

– Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi hedrar Ronnie Peterson, en av Sveriges och världens oförglömliga racingidoler, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Porsche Sverige kan nu stolt presentera föraren i hyllningsbilen. Det blir ingen mindre än 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Även han en av historiens mest aktade och älskade motorsportprofiler, samt god vän till Ronnie Peterson.

– Det känns fint att uppmärksamma Ronnie på det här sättet. Han var en av historiens allra främsta racingförare och dessutom en nära vän. Det blir en mycket speciell dag för mig och alla andra som kommer till Anderstorp, säger Blomqvist.

Som en extra hommage till året för Ronnies sista Formel 1-tävling i Sverige har hyllningsbilen fått startnummer 78.

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning