Porsche och Stig Blomqvist hyllar Ronnie Peterson på Anderstorp!

Porsche fyller 70 år. Som en del i firandet hyllas en av motorsportens ikoner i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia på Anderstorp. Rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist tävlar i Ronnie Petersons klassiska JPS-färger på Scandinavian Raceway.

2018 är det 40 år sedan Sveriges mest framgångsrike Formel 1-förare Ronnie Peterson omkom efter en våldsam startkrasch på Monzabanan utanför Milano. Bara ett par månader tidigare hade vad som skulle bli den sista Formel 1-tävlingen på svensk mark avgjorts på Scandinavian Raceway i småländska Anderstorp.

Startfältet var ett av de starkaste någonsin i F1-historien. Förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och James Hunt kämpade om segern. Det fanns dock ingen tveksamhet om vem som var publikfavorit den där dagen. Det var svenske racingstjärnan Ronnie Peterson från Örebro, även kallad ”Super Swede”.

Kommande helg rullar norra Europas största racingcirkus med Porsche Carrera Cup Scandinavia i spetsen ut på Anderstorp-banan för deltävling 5 och 6 i årets mästerskap. Ett perfekt tillfälle att hedra en av motorsportens stora ikoner.

Som hyllning till Ronnie Petersons sista F1-tävling i Sverige och historiens sista Swedish Grand Prix kommer helgens två Carrera Cup-race att köras med en extra 911 GT3 Cup i svart och guld. En stilistisk replika av den JPS-lackade Lotus 79 som Peterson körde till en tredjeplacering på Anderstorp 1978.

– Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi hedrar Ronnie Peterson, en av Sveriges och världens oförglömliga racingidoler, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

Porsche Sverige kan nu stolt presentera föraren i hyllningsbilen. Det blir ingen mindre än 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Även han en av historiens mest aktade och älskade motorsportprofiler, samt god vän till Ronnie Peterson.

– Det känns fint att uppmärksamma Ronnie på det här sättet. Han var en av historiens allra främsta racingförare och dessutom en nära vän. Det blir en mycket speciell dag för mig och alla andra som kommer till Anderstorp, säger Blomqvist.

Som en extra hommage till året för Ronnies sista Formel 1-tävling i Sverige har hyllningsbilen fått startnummer 78.

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname