Porsche

Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge: Stjärnspäckat VIP-race i vinterns stora racingevent på Pite Havsbad.

Dela

Porsche Sverige och Race Of Champions fortsätter att utveckla samarbetet kring den legendariska motortävlingen. Internationella stjärnförare utmanar svenska racingprofiler i nytt specialevent kopplat till Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Race Of Champions (ROC) är ett av världens mest kända och stjärnspäckade racingevent där toppförare från olika motorsportdiscipliner tävlar mot varandra. Kommande vinter startar ROC en ny era med racing på is vid Pite Havsbad. Samtidigt inleds ett långtgående samarbete mellan Porsche Sverige och ROC som innebär att eventet genomförs med tävlingsbilar och Official Courtesy Cars från Porsche.

Idag presenteras nästa spännande utvecklingssteg i samarbetet – Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge. Ett nytt specialevent under ROC kopplat till Skandinaviens ledande racingmästerskap Porsche Carrera Cup Scandinavia.Tävlingen körs 29–30 januari 2022 veckan innan Race Of Champions World Final. Startfältet består av fyra speciellt utvalda förare från Carrera Cup som utmanas av fyra internationella racingstjärnor.

Porsche Sverige offentliggör samtidigt de första förarna som är klara för Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge. Först ut är den tyske racingstjärnan och tidigare världsmästaren i FIA World Endurance Championship, Marc Lieb.

– Race Of Champions är legendariskt och ett nytt tävlingskoncept utvecklat i nära samarbete med Porsche kommer garanterat att bli spektakulärt, säger Marc Lieb. Jag ser nyfiket fram emot utmaningen och ett exotiskt race på is i norra Sverige!

Som fabriksförare för Porsche tillhörde Marc Lieb den absoluta världseliten inom sportvagnsracing. Han har vunnit världens mest prestigefyllda endurance-tävling, 24-timmars på Le Mans, och är fyrfaldig vinnare av 24-timmars på Nürburgring. Lieb har även vunnit 24-timmars på Spa Francorchamps, 12-timmars på Sebring och 12-timmars på Bathurst.

– Ambitionsnivån inför vinterns ROC-event är extremt hög, säger Fredrik Johnsson, VD och arrangör, Race Of Champions. Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge blir ett mycket spännande tillskott och kommer precis som huvudeventet att erbjuda racing av yppersta klass.

Bland de svenska förarna i Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge bekräftas idag Lukas Sundahl som har dominerat Porsche Carrera Cup Scandinavia de senaste tre åren. Det är även klart att den dubble europamästaren i rallycross, Anton Marklund, kommer till start. Fler spännande förarnamn kommer att offentliggöras närmare vinterns premiärevent.

– Porsche handlar om unika bilupplevelser och motorsport i världsklass, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Samarbetet med Race Of Champions erbjuder en perfekt plattform för oss att nå ut till nya målgrupper som älskar bilkörning och en aktiv livsstil.

Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge körs med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. En fabriksbyggd mittmotorracerbil från Porsche Motorsport i Weissach. Samma biltyp som framgångsrikt används i racingserien Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
– Race Of Champions är legendariskt och ett nytt tävlingskoncept utvecklat i nära samarbete med Porsche kommer garanterat att bli spektakulärt, säger Marc Lieb. Jag ser nyfiket fram emot utmaningen och ett exotiskt race på is i norra Sverige!
– Race Of Champions är legendariskt och ett nytt tävlingskoncept utvecklat i nära samarbete med Porsche kommer garanterat att bli spektakulärt, säger Marc Lieb. Jag ser nyfiket fram emot utmaningen och ett exotiskt race på is i norra Sverige!
Ladda ned bild
Dubbla europamästaren i rallycross, Anton Marklund, kommer till start i Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge. Fler spännande förarnamn kommer att offentliggöras närmare vinterns premiärevent. Bilden: Anton Marklund firar rallycross-segern i Mettet, Belgien 2018. Foto: Marklund Motorsport
Dubbla europamästaren i rallycross, Anton Marklund, kommer till start i Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge. Fler spännande förarnamn kommer att offentliggöras närmare vinterns premiärevent. Bilden: Anton Marklund firar rallycross-segern i Mettet, Belgien 2018. Foto: Marklund Motorsport
Ladda ned bild
Lukas Sundahl har dominerat Porsche Carrera Cup Scandinavia de senaste tre åren. Porsche Sverige bekräftar idag att Växjö-sonen är en av de svenska stjärnförarna i Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge på Pite Havsbad kommande vinter.
Lukas Sundahl har dominerat Porsche Carrera Cup Scandinavia de senaste tre åren. Porsche Sverige bekräftar idag att Växjö-sonen är en av de svenska stjärnförarna i Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge på Pite Havsbad kommande vinter.
Ladda ned bild
– Ambitionsnivån inför vinterns ROC-event är extremt hög, säger Fredrik Johnsson, VD och arrangör, Race Of Champions. Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge blir ett mycket spännande tillskott och kommer precis som huvudeventet att erbjuda racing av yppersta klass.
– Ambitionsnivån inför vinterns ROC-event är extremt hög, säger Fredrik Johnsson, VD och arrangör, Race Of Champions. Porsche Race Of Champions Snow & Ice Challenge blir ett mycket spännande tillskott och kommer precis som huvudeventet att erbjuda racing av yppersta klass.
Ladda ned bild
– Porsche handlar om unika bilupplevelser och motorsport i världsklass, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Samarbetet med Race Of Champions erbjuder en perfekt plattform för oss att nå ut till nya målgrupper som älskar bilkörning och en aktiv livsstil.
– Porsche handlar om unika bilupplevelser och motorsport i världsklass, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Samarbetet med Race Of Champions erbjuder en perfekt plattform för oss att nå ut till nya målgrupper som älskar bilkörning och en aktiv livsstil.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare20.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim. Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim. En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhju

Ny högprestandamodell från Porsche - Cayenne Turbo GT30.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche kröner modellserien Cayenne med en sportig toppmodell - Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h). Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare La

Världspremiär för nya Porsche 911 GTS23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ungefär ett och ett halvt år efter lanseringen av den senaste generationen 911 utvidgas modellprogrammet med de sportiga GTS-modellerna. Det är tolv år sedan Porsche introducerade den första GTS-versionen av 911. Nu lanseras en ny generation av den populära sportiga modellen – kraftfullare, utseendemässigt mer distinkt och med bättre köregenskaper än någonsin. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar 353 kW (480 hk), vilket är mer än 22 kW (30 hk) mer än dagens 911 Carrera S och föregående 911 GTS. Fem modellvarianter finns nu tillgängliga med priser från 1 415 000 kronor. 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift Med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK) eller en sjuväxlad manuell växellåda, ett GTS-specifikt sportchassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo, är de kraftfulla längsgående och laterala krafter som påverkar GTS-mod

Nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket16.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En högprestandamaskin som föredrar att hålla låg profil - nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket. Den sjunde versionen av den kraftfulla GT-bilen med 375 kW (510 hk) kan nu beställas med det utrustningspaket som var så extremt uppskattat hos föregångaren. Den puristiska versionen av 911 GT3, med en tjänstevikt på endast 1 493 kg, kommer som standard med en sexväxlad GT-sportväxellåda. För första gången kan Touring-paketet nu också kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK). Den mest iögonfallande exteriöra skillnaden är avsaknaden av den fasta bakre vingen från 911 GT3. Det nödvändiga marktrycket i höga hastigheter garanteras av en automatiskt uppfällbar bakre spoiler, som samtidigt ger bilen en mer lågmäld framtoning. Silverfärgade fönsterlister i högglansanodiserad aluminium är andradetaljer som understryker nykomlingens diskreta utseende. Frampartiet är lackerat i samma färg som karossen. Den eleganta inredningen med omfattande användning av svarta läderdetaljer är tillgän

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum