Positivt med avståndsberoende reseavdrag - men fusket kommer att fortsätta

Reseavdragskommittén presenterade sitt betänkande den 26 juni.
Dagens reseavdrag favoriserar arbetspendling med bil framför kollektivtrafik. Effekten har blivit att nio av tio som gör avdraget reser till arbetet med bil.
- Det är positivt att kommittén föreslår att reseavdraget ska bli avståndsberoende, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik. Om förslaget blir verklighet kommer resenärer som arbetspendlar med buss, tåg och bil att behandlas lika och utsläppen av växthusgaser kommer att minska. Även förslaget om att höja den nedre avståndsgränsen till 30 km och införa en övre gräns för skattereduktionen på 80 km kommer att minska utsläppen.
Positivt med skattereduktion istället för avdrag
I dag är reseavdraget mer värt för höginkomsttagare. Tjänar man under 36 600 kronor i månaden (2017) minskas skatten med 30 procent av det avdragna beloppet, medan skatten sänks med 55 procent för den som tjänar över 53 200 kronor.
- Vi välkomnar förslaget om att ersätta reseavdraget med skattereduktion på sex kronor per mil, fortsätter Helena Leufstadius. En skattereduktion ger, till skillnad från ett avdrag, samma skattelättnad oberoende av inkomst. Det kommer att öka jämställdheten och minska de regionala skillnaderna, liksom skillnaderna mellan låg- och höginkomsttagare. För dem som tjänar upp till 36 600 kronor per månad blir reduktionen lika mycket värd som i dag, 18,50 kronor per mil.
Fortsatt fusk med tidsvinstregeln
Fusket med reseavdraget kostar 1,75 miljarder kronor varje år i uteblivna skatteintäkter. Fusket beror i första hand på att tidsvinstregeln – att man ska spara minst två timmar på att arbetspendla med bil i stället för kollektivtrafik – är svår att kontrollera.
- Om tidsvinstregeln behålls kommer fusket fortsätta, kommenterar Lars Sandberg, analytiker på Svensk Kollektivtrafik. För att göra det enkelt för Skatteverket att kontrollera avdraget måste tidsvinstregeln tas bort. Fusket kommer inte minska genom förslaget om att höja tidsvinstregeln eftersom det inte förenklar Skatteverkets kontroller.
Ökad skattereduktionen i landsbygd kan ge tillväxtkraft
Svensk Kollektivtrafiks analyser visar att tidsvinstregeln även har dålig träffsäkerhet för att stärka landsbygden eftersom den utestänger många landsbygdsbor med bristande kollektivtrafik från att bli kompenserade för att de inte kan använda bussen eller tåget när de arbetspendlar. I mindre kommuner i Norrbotten och Västerbotten måste man arbetspendla 105 kilometer enkel resa för att uppfylla kommitténs förslag om att höja tidsvinstkravet till 2,5 timmar. Samtidigt som en genomsnittlig arbetsresa i glesbefolkade regioner är 17 kilometer.
Utredningen föreslår att de som uppfyller tidsvinstkravet ska ges skattereduktion upp till avstånd på 150 km istället för 80 km.
- I praktiken innebär det höjda tidsvinstkravet att de som bor i dessa kommuner och som reser mellan 80 och 105 km till arbetet inte kommer att få del av de generösare reglerna, säger Lars Sandberg. Samtidigt som de som reser riktigt långt i övriga Sverige kommer att få mer generösa avdragsregler. Vi föreslår istället att de som saknar eller har så pass få bussturer att kollektivtrafiken inte går att använda ska få en större skattereduktion, sju kronor per mil. Det motsvarar 21,50 kronor per mil med dagens reseavdrag. Det kommer att bidra till tillväxtkraft i landsbygden.
Svensk Kollektivtrafik har tagit fram ett PM med förslag till reformerat reseavdrag som uppfyller de krav på ett förändrat reseavdrag som regeringens ställde i direktiven till Reseavdragsutredningen.
Nyckelord
Kontakter
Lars SandbergAnalytiker
Tel:076-798 39 98lars.sandberg@svenskkollektivtrafik.seHelena LeufstadiusVD
Tel:0727180865helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.seBilder


Dokument
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
