Postkodstiftelsen ger en miljon kronor till Jontefondens Insamlingsstiftelse

Jontefonden är en stiftelse som verkar för att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant för barn och ungdomar som väntar på nya organ eller som genomgått en organtransplantation, och deras familjer. Att leva med detta innebär att leva med ständig rädsla för döden och dessa familjer lever ofta lång tid i sjukdom och slits mellan hopp och förtvivlan. Under coronapandemin, blir dessa familjer än mer isolerade av rädslan för smittan samtidigt som stödet från nära och kära, sjukvården och samhället i stort blir alltmer begränsat.

-          Att vara transplanterad innebär livslång känslighet för smittor och infektioner, som kan leda till avstötningar och livshotande situationer. I Coronatider är den sociala isoleringen påtaglig för dessa familjer. Med stöd från Postkodstiftelsen kan vi nu ge ännu mer stöttning i familjernas vardag och bygga digitala nätverk mellan de drabbade som bryter känslan av ensamhet, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

Inom projektet kommer Jontefonden, i samråd med varje enskild familj, att göra konkreta insatser i form av matkassar, psykologsamtal, och överraskningspaket. En stor del av projektet kommer att baseras via telefonsamtal och digitala möten för att bryta känslan av isolering och skapa gemenskap.

-          Det måste vara en ständig oro att vänta på eller har genomgått en organtransplantation för samtliga medlemmar i familjen, särskilt under dessa tider. Vi är därför stolta att stötta Jontefondens Insamlingsstiftelse i deras arbete med göra en akut insats för dessa familjer för att minska känslan av ensamhet, rädsla och isolering i samband med Covid-19, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Tommy Ivarsson, Medgrundare och Kommunikationsansvarig för Jontefondens Insamlingsstiftelse, 070-822 79 22

Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Sedan 2007 har 1,5 miljarder förmedlats till över 600 projekt.