Premiär för komediserien "Att vara eller inte vara Shakespeare" onsdag kl. 20.00

I denna nyskrivna brittiska komediserie får vi följa William Shakespeares tidiga karriär. Det litterära etablissemanget ser ned på honom, men själv är han övertygad om att han är på väg att bli en stor författare.

Under sex onsdagar framöver får vi följa den unge Shakespeares vedermödor. I huvudrollen ser vi den populäre komikern David Mitchell, känd från BBC:s frågesport QI, serien Peep Show, med mera.

Avsnitten sänds kl. 20.00 på Axess TV och varje avsnitt kan även ses på Axess Play i sju dagar.

Pressbilder till alla avsnitt finns att ladda ner på http://www.axess.se/press

Kontakta oss för inloggningsuppgifter.

Originaltitel: Upstart Crow.

Produktion: BBC 2016.

I rollerna: David Mitchell, Harry Enfield, Liza Tarbuck, Gemma Whelan, Mark Heap.

Axess erbjuder aktuell svensk och internationell idédebatt inom samhällsvetenskap och humaniora. Axess TV sänder program inom kultur, samhälle och vetenskap. Utbudet består av egenproducerade program och utvalda internationella produktioner. Axess ägs av Nordstjernan och har sitt säte i Stockholm.

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​