Premiär för ny träbyggnadsutbildning

I höst är det premiär för den nya yrkeshögskoleutbildningen Produktionsledare Industriell Träbyggnad. Det är en distansutbildning med bas i Sunne som möter byggbranschens efterfrågan på kompetens inom modernt träbyggande.

Utbildningen ger en heltäckande bild av industriellt träbyggande. Från planering till produktion, uppföljning och personalansvar inom industriell byggproduktion i såväl fabriksmiljö som på en montagearbetsplats. Eftersom utbildningen hålls på distans är det möjligt att kombinera arbete och studier.

– De studerande får lära sig hur man bygger med KL-trä, limträ, moduler och prefabelement. Det finns ingen annan utbildning i Sverige som är fokuserad på de moderna träbyggsystemen. Utbildade produktionsledare med dokumenterad kompetens har stora möjligheter att få jobb eller ta nästa steg i karriären, säger Lars Atterfors, ordförande i ledningsgruppen vid Sunne Träbyggnadsutbildning.

Undervisningen startade den 2 september och första årskullen består av 15 elever, vissa kommer direkt från gymnasiet och andra har redan arbetat i flera år. Utbildningen har utformats och anordnas i nära samarbete med träbyggindustrin:

– Vi ser en stark tillväxt för det industriella träbyggandet i Sverige. Från branschens sida är det därför oerhört positivt med en utbildning som säkerställer framtida utveckling och kompetensförsörjning, säger Susanne Rudenstam, chef på Sveriges Träbyggnadskansli.

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Gustafson, Sunne Träbyggnadsutbildning
malin.gustafson@sunne.se