Pressad handel inför Alla hjärtans dag - varannan drar ner på inköpen

Alla hjärtans dag är enligt Svensk Handels nya siffror viktigast i de yngre åldersgrupperna, och intresset sjunker sedan med stigande ålder. Den del av handeln som märker av högtiden mest är dagligvaruhandeln där 29 procent förväntar sig ökning av försäljningen.
- Det rådande ekonomiska läget påverkar definitivt firandet av Alla hjärtans dag. Nästan varannan person som ska uppmärksamma dagen säger att de kommer att handla mindre i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
De som ska fira Alla hjärtans dag planerar att spendera i genomsnitt 499 kronor på firandet. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 800 miljoner kronor, vilket är en minskning på 100 miljoner kronor jämfört med förra årets prognos.
Tendensen hos handlarna är att man ser alla högtider som mindre viktiga i år jämfört med tidigare år. Vi kan utgå från att det är den svaga konjunkturen och handelns tuffa läge som gjort att handlarna nu är mer försiktiga i sina bedömningar än tidigare, säger Maria Mikkonen.
Blommor och choklad fortsatt vanligaste gåvorna
Fler män än kvinnor uppmärksammar någon under Alla hjärtans dag, (41 respektive 38 procent) och de spenderar även mer pengar, i genomsnitt 50 kronor mer. Bland männen är det vanligast att uppmärksamma någon genom att köpa en blomma eller en present såsom en parfym eller ett smycke, medan kvinnor oftare köper choklad, Alla hjärtans Dag-kort eller nallar. Kvinnor dukar gärna upp i hemmet, medan männen oftare bjuder någon på restaurangbesök.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

