Pressad handel inför Alla hjärtans dag - varannan drar ner på inköpen
Alla hjärtans dag är enligt Svensk Handels nya siffror viktigast i de yngre åldersgrupperna, och intresset sjunker sedan med stigande ålder. Den del av handeln som märker av högtiden mest är dagligvaruhandeln där 29 procent förväntar sig ökning av försäljningen.
- Det rådande ekonomiska läget påverkar definitivt firandet av Alla hjärtans dag. Nästan varannan person som ska uppmärksamma dagen säger att de kommer att handla mindre i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
De som ska fira Alla hjärtans dag planerar att spendera i genomsnitt 499 kronor på firandet. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 800 miljoner kronor, vilket är en minskning på 100 miljoner kronor jämfört med förra årets prognos.
Tendensen hos handlarna är att man ser alla högtider som mindre viktiga i år jämfört med tidigare år. Vi kan utgå från att det är den svaga konjunkturen och handelns tuffa läge som gjort att handlarna nu är mer försiktiga i sina bedömningar än tidigare, säger Maria Mikkonen.
Blommor och choklad fortsatt vanligaste gåvorna
Fler män än kvinnor uppmärksammar någon under Alla hjärtans dag, (41 respektive 38 procent) och de spenderar även mer pengar, i genomsnitt 50 kronor mer. Bland männen är det vanligast att uppmärksamma någon genom att köpa en blomma eller en present såsom en parfym eller ett smycke, medan kvinnor oftare köper choklad, Alla hjärtans Dag-kort eller nallar. Kvinnor dukar gärna upp i hemmet, medan männen oftare bjuder någon på restaurangbesök.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum