Svensk Handel

Pressad handel inför Alla hjärtans dag - varannan drar ner på inköpen

Dela
Stundande lågkonjunktur dämpar inte svenskarnas lust att fira kärleken på Alla hjärtans dag – men vi håller hårdare i plånboken. Precis som föregående år säger fyra av tio svenskar att de ska uppmärksamma dagen, men totalt sett beräknas handelns försäljning sjunka med 100 miljoner kronor.

Alla hjärtans dag är enligt Svensk Handels nya siffror viktigast i de yngre åldersgrupperna, och intresset sjunker sedan med stigande ålder. Den del av handeln som märker av högtiden mest är dagligvaruhandeln där 29 procent förväntar sig ökning av försäljningen. 

- Det rådande ekonomiska läget påverkar definitivt firandet av Alla hjärtans dag. Nästan varannan person som ska uppmärksamma dagen säger att de kommer att handla mindre i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel. 

De som ska fira Alla hjärtans dag planerar att spendera i genomsnitt 499 kronor på firandet. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 800 miljoner kronor, vilket är en minskning på 100 miljoner kronor jämfört med förra årets prognos. 

Tendensen hos handlarna är att man ser alla högtider som mindre viktiga i år jämfört med tidigare år. Vi kan utgå från att det är den svaga konjunkturen och handelns tuffa läge som gjort att handlarna nu är mer försiktiga i sina bedömningar än tidigare, säger Maria Mikkonen.

Blommor och choklad fortsatt vanligaste gåvorna

Fler män än kvinnor uppmärksammar någon under Alla hjärtans dag, (41 respektive 38 procent) och de spenderar även mer pengar, i genomsnitt 50 kronor mer. Bland männen är det vanligast att uppmärksamma någon genom att köpa en blomma eller en present såsom en parfym eller ett smycke, medan kvinnor oftare köper choklad, Alla hjärtans Dag-kort eller nallar. Kvinnor dukar gärna upp i hemmet, medan männen oftare bjuder någon på restaurangbesök.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye