Pressinbjudan: Baltic Sea Science Center visar Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på över 45 år

På måndag den 2 mars klockan 14.00 överlämnar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) en modell av Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, R/V Svea, till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen. Besökare kan göra en virtuell rundtur ombord på R/V Svea och se hur besättningen och forskarna arbetar och bor. I samband med överlämningen berättar Joakim Hjelm från SLU och Lars Arneborg från SMHI om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används.

R/V Svea är ett av världens modernaste, tystaste och miljövänligaste fartyg och används av SLU, SMHI, Stockholms universitet och SGU. Det är särskilt anpassat för forskning och miljöövervakning i Östersjön och Västerhavet. Fartygets används bland annat för övervakning av fiskbestånd och vattenkvalitet, forskning om klimatförändringar, marin biologisk mångfald och utbredningen av syrefria och syrefattiga bottnar. Det nya fartyget är nästan 70 meter långt, kostade 445 miljoner kronor och levererades till SLU sommaren 2019.

R/V Svea är Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på 45 år. Hon är en nationell resurs som SLU har fått uppdrag att förvalta och som kommer att användas av flera svenska universitet och myndigheter för havsforskning och miljöövervakning. Genom Baltic Sea Science Center och Skansen når vi ett stort antal besökare och kan visa vad Sverige gör för att öka kunskapen om havsmiljön och livet i havet, säger Lasse Thorell, chef för fartygsenheten på SLU.

Det är värdefullt för oss att visualisera utmaningarna med Östersjöns miljö på olika sätt. Därför är det extra roligt för Skansen att ta emot och visa upp modellen av världens modernaste, tystaste och miljövänligaste fartyg, säger John Brattmyhr, Skansenchef.

Fartygsmodellen överlämnas av Kevin Bishop, SLU:s vicerektor för fortlöpande miljöanalys och forskningsinfrastruktur, och tas emot av Skansens chef John Brattmyhr. Efter överlämningsceremonin berättar Joakim Hjelm, avdelningschef för SLU:s havsfiskelaboratorium och Lars Arneborg, chef för SMHI:s oceanografiska forskning om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används i filmsalen. Även Mikael Krysell, enhetschef för Havs- och vattenmyndighetens enhet för miljöövervakning deltar.

Praktisk information:

När? Måndag den 2 mars kl. 14.00
Var? Baltic Sea Science Center på Skansen (Djurgården)
OSA: Anmäl ditt deltagande till anna.bjorn@skansen.se

Skansen

Anna Björn, Enhetschef Baltic Sea Science Center, Skansen, 076 856 45 61, anna.bjorn@skansen.se

SLU

Lasse Thorell, enhetschef fartygsenheten, 018-67 15 07, lasse.thorell@slu.se

Jens Olsson, koordinator på SLU för Baltic Sea Science Center, 010-478 41 44, jens.olsson@slu.se

Johan C Thorburn, kommunikatör, 018-67 21 93, johan.thorburn@slu.se

Baltic Sea Science Center