Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Vid hearing medverkar bland andra:

Morgan Johansson, justitieminister; Lena Hallengren, socialminister; Roger Haddad (l) vice ordförande utbildningsutskottet; Linda Westerlund Snecker (v) justitieutskottet; Arion Chryssafis (m) ordförande SKR beredningen socialpolitik och familjeomsorg samt socialnämndens ordförande i Solna stad; Henrik Andershed professor i kriminologi och psykologi Örebro universitet, Karin Svanberg, enhetschef enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete, BRÅ, Camila Salazar Atías, Fryshuset, Kriminolog & Kunskapsområdeschef och Krister Sandqvist Polismästare.

Tid: Torsdag den 23 oktober kl. 10-12

Plats: Digitalt på Vision Play - ingen anmälan behövs!

Program för dagen:

Enskilda intervjuer: Media är välkomna göra enskilda intervjuer med deltagarna i Visions lokaler på Hangövägen 20. Föranmälan krävs.

Bakom facklig samling för det brottsförebyggande arbetet står Akademikerförbundet SSR, Akavia, Kommunal, Lärarförbundet, Polisförbundet, TULL-KUST, Seko, Svenska Transportarbetarförbundet och Vision.

För ytterligare information samt föranmälan för media:

Hediye Güzel, presschef Vision, tfn 076- 141 73 21

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Kalix kommun12.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Kalix skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kristina Henriksson, ordförande för Visions lokalavdelning i Kalix. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Kalix är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.