Pressinbjudan Industridagen 2021/22 – Sverige som innovationsstormakt

Den 24 januari, med start kl 13.00 bjuds media in att delta på Industridagen 2021/2022 som arrangeras av Industrirådet i samarbete med region Västerbotten och Boliden. Årets Industridag sker som en livesänd eftermiddag från centrala Stockholm men med en stark närvaro av region Västerbotten som just nu befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Dessutom avslöjas vinnaren av Industrins jämställdhetspris och prisutdelare är jämställdhetsminister Eva Nordmark (S). Vi erbjuder press och media att delta på plats i en rymlig lokal (max 10 journalister) med möjlighet att ställa frågor till våra gäster efter deras medverkan.

Ur programmet:

Utdelning av Industrins jämställdhetspris

Industrirådet presenterar vinnaren av priset som lyfter fram och belönar företag som arbetar långsiktigt och strategiskt med jämställdhet och åstadkommer mätbar förändring. Prisutdelare är jämställdhetsminister Eva Nordmark (S).

Spännande talare att hålla koll på:

• Karl-Petter Thorwaldsson (S), näringsminister
  • Ulf Kristersson, partiordförande (M)
  • Sara Mazur – ordförande för Sveriges största forskningsprogram, WASP
  • Charlotte Andersdotter, tidigare nationell expert forskning och innovation Europeiska kommissionens generaldirektorat, nu chef för Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel
  • John Hassler – professor i nationalekonomi Stockholms universitet
  • Sverker Sörlin – professor miljöhistoria, författare, grundare av KTH Environmental Humanities Laboratory
  • Mikael Staffas, vd Boliden
  • Rickard Carstedt, regionråd Region Västerbotten

Workshop – FINAL – kanske Sveriges största digitala arbetsmöte

Alla deltagare som är med på länk bidrar med sina perspektiv till målet att göra Sverige till en innovationsstormakt.

Dag: Måndag 24 januari 2022
Tid: 13:00-16:00
Plats: Grand Hôtel, Stockholm
Anmäl ditt deltagande per mail till julius.petzall@gsfacket.se

Hela programmet : https://industridagen.moln8.com/

Industrirådets presskontakter:

Gustav Wiel-Berggren, Teknikföretagen 070-654 46 52
Julius Petzäll Mendonca, GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, 070-660 91 29

Industridagen arrangeras av Industrirådet som består av industrins fem fackförbund och elva arbetsgivar- och branschorganisationer.

Minskad industriproduktion i Sverige leder till högre koldioxidutsläpp globalt21.10.2021 13:22:34 CEST | Pressmeddelande

Är vi på väg mot grön protektionism? Pressinbjudan till ny rapport av Industrins ekonomiska råd13.10.2021 15:06:15 CEST | Pressinbjudan