Pressinbjudan: Innovation, resultat och intressanta talare vid Drive Sweden Forum 28 januari

Den 28 januari är du varmt välkommen att delta vid Drive Sweden Forum. Under temat "Från innovation till implementering" kommer en rad intressanta talare och panelister att presentera nyheter, resultat, framtidsspaningar och olika perspektiv kring vad som krävs för att ny teknik ska nå marknaden.

Agendan kommer bland annat att kretsa kring:

• Vad som behövs för att innovation ska kunna implementeras
  • Städernas roll i det framtida mobilitetssytemet
  • Innovativa projektresultat
  • Kinas "Automated Vehicle Roadmap"
  • Highly Automated Driving for Consumer Vehicles
  • AI som en möjliggörare för mer effektiv, säkrare och hållbar mobilitet

Bland talarna finns bland andra:

• Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova
  • Russ Shields, vd för RoadDb och legendarisk amerikansk entreprenör
  • Malin Cederfeldt Östberg, statssekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth

9.00 - 11.00

Presentations and discussions around the role of innovation from different perspectives.

• Welcome and news from Drive Sweden – Jan Hellåker and Sofie Vennersten, Drive Sweden
  • Introduction from Darja Isaksson, Director General, Vinnova
  • Innovating in crises – discussion with Martin Wahlgren, CONSAT, Klara Bergkvist, GoMore and Tobias Forngren, Freelway
  • SME-driven innovation – Simonas Kuksas, Fairtiq, Karin Ebbinghaus, Elonroad, Hampus Ahlqvist, Tensoreye
  • Results from Drive Sweden projects pushing innovation, among others 5G RIDE, Terese Hellenros, Telia and Stefan Myhrberg, Ericsson and Automated Vehicle Traffic Control Tower 2, Elisa Bin, Integrated Transport Research Lab, KTH
  • AI as enabler for more efficient, safe and sustainable mobility – Amritpal Singh, Viscando and Sofia Löfstrand, Drive Sweden

11.20 - 12.30

Presentations and discussions around how to stimulate innovation into real implementation.

• Speech by Malin Cederfelt Östberg, State Secretary to the Minister for Infrastructure, Tomas Eneroth
  • Adaptation of policies for implementing future mobility solutions – discussion with Susanne Stenberg, RISE and Drive Sweden Policy Lab, Pernilla Bremer, Swedish Transport Agency, Malin Fijen Pacsay, Region Stockholm and Mikael Ivari, Gothenburg Urban Transport Administration
  • Results from Drive Sweden projects on user involvement – Welcome on board: Alexander Seward, Veridict; DELTA: Sara Nozkowa, Kista Science City; Tunnll: Kirill Blazhko

12.30 - 13.30

Lunch and exhibition

13.30 - 14.30

• The role of the cities in the future mobility system and international outlooks.
  • What is needed from the digital infrastructure and the cities? Discussion with Anders Bengtsson, Future by Lund and Åsa Minoz, ViableCities
  • The Chinese Automated Vehicle Roadmap – Gong Weije, Vice President of CICV (China Intelligent & Connected Vehicles Institute Co. Ltd), Secretary General of CAICV (China Alliance for Intelligent & Connected Vehicles)
  • Highly Automated Driving for Consumer Vehicles – T. Russell Shields, CEO of RoadDB and world-renowned serial entrepreneur
  • Information about open calls and strategic projects within Drive Sweden

Du anmäler dig här

Olof Nordangård
olof.nordangard@lindholmen.se

Drive Sweden är ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP). De strategiska innovationsprogrammen finansieras genom VinnovaFormas och EnergimyndighetenLindholmen Science Park AB är värdorganisation.

Nytt samarbete elektrifierar byggarbetsplatser i Västsverige22.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I ett nystartat projekt inom ramen för ElectriCity i Göteborg, tar nu flera tunga aktörer konkreta steg för att elektrifiera byggarbetsplatser. Med fokus på bland annat bygg- och anläggningsprojekt och gatuunderhåll, kommer man att testa hur eldrivna arbetsmaskiner kan fungera i verkliga miljöer i Göteborg. Elektrifiering inom sektorn är en central del i den omställning som krävs för att nå viktiga miljö- och klimatmål.

Tolv startups utvalda att samarbeta med sex världsledande svenska industriföretag8.6.2021 07:32:36 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar MobilityXlab de tolv startupbolag som valts ut att vara med i skapandet och utvecklandet av framtidens mobilitet tillsammans med sex av Sveriges största industriföretag. Till årets första grupp av utvalda företag har DPella/Sverige, Deep Scenario/Tyskland, IVEX/Belgien, AgeVolt/Slovakien, Chargetrip/Nederländerna, DataTor Lab/Sverige, Emsense/Sverige, Kontrol/Österrike, RadChat/Sverige, Sekai/Malta, Lolo/Sverige och Omen Technologies/Sverige, getts möjligheten efter en omfattande urvalsprocess.