Pressinbjudan: Jernkontoret och Svenska institutet för standarder bjuder in till seminariet “Decarbonization standards in the steel sector – why, what and who?”

Inom ramen för det svenska ordförandeskapet arrangerar Jernkontoret och Svenska institutet för standarder, SIS, måndag den 15 maj kl 14.00 ett internationellt seminarium för att diskutera behoven, utmaningarna och vägen framåt för standardisering kopplat till stålindustrins klimatomställning.

Medverkar gör europeiska och amerikanska beslutsfattare, industrirepresentanter, internationella organisationer, tankesmedjor och standardiseringsorgan.

Den gröna omställningsagendan är högsta prioritet för många länder världen över. Den globala järn- och stålproduktionen står för cirka 7 procent av de årliga koldioxidutsläppen i världen och en minskning av utsläpp i stålindustrin är nödvändig för att nå klimatmålen. I dagsläget skapar bristen på enhetliga definitioner och standarder för “nära noll-stål” osäkerhet och hämmar såväl handel som tillväxt och omställning. Vad är utmaningen för att utveckla standarder och vad är vägen framåt?

Anmälan:

Det har varit stort intresse för seminariet, anmäl er därför gärna så snart som möjligt till
Anne Rådestad, pressansvarig, Svenska institutet för standarder: anne.radestad@sis.se eller Hanna Escobar-Jansson, kommunikationsdirektör, Jernkontoret: hanna.escobar-jansson@jernkontoret.se

Deltagare kan antingen vara med på plats på Jernkontoret på Kungsträdgårdsgatan 10, eller medverka digitalt. Seminariet hålls på engelska.

13.30 – 14.00    Registration and coffee

14.00                 Start of the seminar

14.00 – 14.05    Moderator Åsa Ekdahl, World Steel Association, introduces the program

14.05 – 14.10    Welcome by Annika Roos, Managing Director of Jernkontoret, and Annika Andreasen, CEO of the Swedish Institute for standards, SIS

14.10 – 14.20    Keynote speech by Per-Arne Hjelmborn, Director General for Trade Policy, Trade and Promotion Department, Swedish Ministry for Foreign Affairs

14.20 – 14.30    Presentation of an overview of existing initiatives on decarbonization steel standards with different purposes, Helén Axelsson, Energy and Environment Director, Jernkontoret

14.30 – 15.15   Panel discussion: Why do we need decarbonization steel standards? What do we need? What are the possibilities and challenges for coherence on decarbonization steel standards?

Participants: Mattias Bergdahl, Deputy Head of Unit for Standards Policy, DG Grow, European Commission, Marc Delobelle, Head of Fossil-Free Material Purchasing, Volvo Group, Göran Nyström, Senior Advisor, Ovako Group, Maureen Hinman, Co-funder and Chairman, Silverado Policy Accelerator a, Stela Ivanova, Policy Advisor, German Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action

15.15 – 15.25    Questions from the audience

15.25 – 15.50    Coffee break

15.50 – 16.35    Panel discussion: How could decarbonization standards be achieved? Who could take the work on global coherence on decarbonization steel standards forward?

Participance: Dennis Mesina, Desk Officer for the G7 Industrial Decarbonization Agenda, Office of International Affairs, U.S. Department of Energy, Angelo Torrente, Policy Officer, U.S. and Canada Department, DG Trade, European Commission, Ulrika Francke, President, International Organization for Standardization (ISO), Fiona Skinner, International Expert, Division of Decarbonization and Sustainable Energy, Industrial Deep Decarbonization Initiative, United Nations Industrial Development Organization (UNIDO), Jonas Larsson, Director Environmental Affairs, SSAB, Will Hall, Clean Energy Technology Analyst, Energy Technology Policy Division, International Energy Agency (IEA)

16.35 – 16.45    Questions from the audience

16.45 – 17.00    Reflections and conclusions by the moderator together with Annika Roos, Managing Director of Jernkontoret, and Annika Andreasen, CEO of the Swedish Institute for standards, SIS

17.00                 End of the seminar