Pressinbjudan: Nu tas första spadtaget för Kungliga Operan och Dramaten i Flemingsberg

Nationalscenerna Kungliga Operan och Dramaten flyttar gemensamt sina dekorverkstäder och ateljéer till Flemingsberg. Välkommen till pressträff i samband med det första spadtaget. Tisdag 22 februari kl. 13.30, Elektronvägen 1, Flemingsberg.

Skissbild; Kungliga Operans och Dramatens nya verkstäder och ateljéer i Flemingsberg.

Det bjuds på tilltugg och dryck och tal av nedanstående:

Birgitta Svendén, vd Kungliga Operan
Maria Groop Russel, vd Dramaten
Stefan Dahlbo, vd Fabege
Love Bergström, Huddinge kommun
Tobias Lundberg, MVB

Möjlighet ges till enskilda intervjuer på plats.

När den nya byggnaden står klar sommaren 2024 kommer den att inrymma både Kungliga Operans och Dramatens dekorverkstäder och ateljéer. Kungliga Operan kommer dessutom att ha repetitionssalar, delar av kostymförråden och arkiv i den omkring 12 000 kvm stora byggnaden som utvecklas av Fabege och kommer att ligga centralt i Flemingsberg.

Både Kungliga Operan och Dramaten har som nationalscener i uppdrag att värna om hantverkstraditionen och därmed skapa arbetsmöjligheter för unika kunskaper.

– I och med att vi nu får nya lokaler att verka i kan vi säkerställa att Kungliga Operan och Dramaten håller samma höga konstnärliga kvalitet och fortsätter vara en viktig aktör för hantverksskickligheten i Sverige även i framtiden. Vi är också glada att få vara en del av utvecklingen i Flemingsberg, säger Birgitta Svendén, vd Kungliga Operan och Maria Groop Russel, vd Dramaten.

Flemingsberg är ett av Sveriges största stadsbyggnadsprojekt med en vision för framtiden där 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökare förutspås samlas i framtiden.

Med för att fira att det första spadtaget tas finns medarbetare från Kungliga Operans och Dramatens verkstäder, styrelse och personer involverade i projektet från både Fabege, byggbolaget MVB, Huddinge kommun och Strategisk Arkitektur.

– När vi utvecklar Flemingsberg och en ny stadskärna ska vi se till att kunskap och kreativitet sammanförs med näringsliv, boende och fler besökare. Kungliga Operan och Dramaten är startskottet för det här spännande utvecklingsprojektet, säger Stefan Dahlbo, vd på Fabege.

– Visionen om den nya pulserande regionala kärnan Flemingsberg blir alltmer en verklighet, och Kungliga Operan och Dramaten är ett stort kliv på vägen. Kulturen tar en tydligare plats i området vid sidan av de redan framstående kvalitéerna inom forskning, sjukvård och utbildning, säger Love Bergström, ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott Huddinge kommun.

Flytten till Flemingsberg innebär att Kungliga Operan och Dramaten lämnar sitt produktionscenter i Gäddviken, Nacka, i samband med att hyreskontraktet där går ut 2024.

För mer information och osa för att delta vid spadtaget (senast 18 feb):
Jenny Mattsson, pressansvarig Kungliga Operan, jenny.mattsson@operan.se 0733-93 67 67
Lena Törner, pressansvarig Dramaten, lena.torner@dramaten.se 0703-72 61 47

Kulissförberedelser för Kungliga Operans föreställning Drömmen om Svansjön. Foto Kungliga Operan/Kristoffer Thessman
Kungliga Operans och Dramatens dekorverkstad i Gäddviken.Foto: Sören Vilks

Askungen går sin egen väg i vårens stora familjebalett18.5.2022 14:01:47 CEST | Pressmeddelande

Koreograf Tamara Rojo förlägger den klassiska sagan till Stockholm, dit Askungen anländer ensam och på flykt. Den tonåriga Askungen tvingas kämpa för att få vara sig själv och när den stora danstävlingen ska hållas till prinsens ära stoppas hon från att komma in på slottet. Men med hjälp av sina vänner lyckas hon till sist knipa en plats både i tävlingen och i prinsens hjärta. Kostymerna är designade av modeskaparen Christian Lacroix som också skapat scenbilden tillsammans med den internationellt hyllade ljus- och videodesignern Tobias Rylander, mest känd från populärmusikens livescener. Premiär på Kungliga Operans scen den 25 maj kl 19.

Urpremiär för Sova vaken – en liten opera om stora känslor10.5.2022 09:20:00 CEST | Pressmeddelande

Guns mamma och pappa bråkar ständigt och håller på att skiljas – då börjar hennes katt Majs plötsligt att prata med henne. Den nyskrivna operan Sova vaken tar den unga publikens känslor och fantasi på allvar. Unga på Operans föreställning har urpremiär hos Parkteatern i Stockholm den 6 augusti, för att till hösten bege sig på turné med Riksteatern barn och unga och möta publik i hela landet.

Urpremiär för Hjärtat inuti - en egensinnig och sinnlig upptäcktsfärd för barn med funktionsvariation2.5.2022 04:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt verk speciellt skapad för barn med funktionsvariation av koreografen och konceptkonstnären Dalija Acín Thelander, som tidigare har gjort Myriader av världar för Kungliga Operan. »Verket bottnar i idén om leken som något icke-dömande, ibland meningslöst eller ologiskt, men fyllt med spänning. Ibland skapar leken överraskningar, ibland misslyckanden – vilket också är väldigt viktigt«, säger Dalija Acín Thelander. Hjärtat inuti är ett samarbete mellan Unga på Operan och Unga Klara och har urpremiär den 7 maj på Unga Klaras scen Akvariet.