Pressinbjudan: Så får ännu fler i Göteborgs utsatta områden jobb

Den stora klyftan på arbetsmarknaden är den mellan utrikes födda och de födda i Sverige. Almega arbetar för att halvera tiden det tar för nyanlända att få jobb från i genomsnitt närmare åtta år till tre år. Almega anordnar lunchseminarium i Göteborg för att ta reda på hur fler kan komma in på arbetsmarknaden.

Trots stor brist på personal i yrken med låga krav på utbildning matchas och utbildas inte de nyanlända till de lediga jobben. Ny statistik som SCB tagit fram åt Almega visar att tjänstesektorn är den ledande jobbskaparen för nyanlända och utrikes födda som bor i utsatta områden i Göteborg.

Hur kan ännu fler i Göteborgs utsatta områden få jobb i tjänstesektorn? Vad krävs för att utrikes födda ska komma in på arbetsmarknaden snabbare än idag?

Plats: Södra Hamngatan 53.

Medverkande:

Sebastian Åkerman, VD Städalliansen
Thomas Hulth, VD Trapenad
Ali Khalil, VD Miljonbemanning

Anna Johansson (S), Ordförande i arbetsmarknadsutskottet
David Josefsson (M),  Riksdagsledamot och ordförande i Moderaterna Göteborg
Helene Odenjung (L), Kommunalråd Göteborg

Per Hammar, näringspolitisk expert, Almega – Moderator.

Förtäring finns på plats.

Presskontakt: Andreas Eriksson. Telefonnumer: 0722356117.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.