Pressinbjudan: Så får ännu fler i Göteborgs utsatta områden jobb

Den stora klyftan på arbetsmarknaden är den mellan utrikes födda och de födda i Sverige. Almega arbetar för att halvera tiden det tar för nyanlända att få jobb från i genomsnitt närmare åtta år till tre år. Almega anordnar lunchseminarium i Göteborg för att ta reda på hur fler kan komma in på arbetsmarknaden.

Trots stor brist på personal i yrken med låga krav på utbildning matchas och utbildas inte de nyanlända till de lediga jobben. Ny statistik som SCB tagit fram åt Almega visar att tjänstesektorn är den ledande jobbskaparen för nyanlända och utrikes födda som bor i utsatta områden i Göteborg.

Hur kan ännu fler i Göteborgs utsatta områden få jobb i tjänstesektorn? Vad krävs för att utrikes födda ska komma in på arbetsmarknaden snabbare än idag?

Plats: Södra Hamngatan 53.

Medverkande:

Sebastian Åkerman, VD Städalliansen
Thomas Hulth, VD Trapenad
Ali Khalil, VD Miljonbemanning

Anna Johansson (S), Ordförande i arbetsmarknadsutskottet
David Josefsson (M),  Riksdagsledamot och ordförande i Moderaterna Göteborg
Helene Odenjung (L), Kommunalråd Göteborg

Per Hammar, näringspolitisk expert, Almega – Moderator.

Förtäring finns på plats.

Presskontakt: Andreas Eriksson. Telefonnumer: 0722356117.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.