Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Datum och tid: 7 november kl. 8.00-17.30

Plats: Quality Hotel 11, Maskingatan 11, Göteborg

Anmälan: Media är välkomna att delta kostnadsfritt. Anmälan till projektledare Frida Runsten, 0707-972 458, frida.runsten@sis.se

8.00 Registrering, kaffe, smörgås och mingel i utställningsområdet
9.00 Välkomsthälsning och inledning av Thomas Idermark, vd, SIS

IT-säkerhet & integritet - en framtidsspaning!
Anna Gullstrand, digital strateg & delägare på digitalbyrån Fröjd

Vadå personuppgifter? Personlig integritet, PUL och GDPR - hur hänger allt ihop?
Hans Hedbom, Karlstads universitet, universitetsadjunkt, forskare, ordförande TK318/AG51 identitetshantering och personlig integritet

10.45 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

Så här kan standarder och informationssäkerhetsarbete stödja GDPR
Jan-Olof Andersson, informationssäkerhetschef, ICA Sverige AB, och ordförande i SIS tekniska kommitté 318 för informationssäkerhet

Hur kan vi få fler att göra mer inom informationssäkerhet och regelefterlevnad?
Anders Fristedt, vd, innovate Security Sweden AB

12.15 Lunch
Mingla med branschkollegor över en god lunch i utställningsområdet.

"GDPR-vänligt" ramverk vid molntjänstupphandling
Stefano Goudarzi, Corporate IT Governance, Risk & Compliance ICA Gruppen AB

Praktisk tillämpning av IS-arbetet i avtal - särskilt i ljuset av GDPR
Pernilla Book, Senior Associate, advokat, Mannheimer Swartling Advokatbyrå

14.15 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

IT-krav och kostnader för GDPR införande och förvaltning
Hans Dahlquist, affärsområdeschef Risk och Säkerhet, Rote Consulting AB

Hur du som marknadsförare kan använda GDPR till din fördel
Oliver Lopez, Founder & CEO, Structsales

16.00-17.30 Vi avslutar dagen med mingel, tilltugg och dryck

Mer information om konferensen

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.