Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Datum och tid: 7 november kl. 8.00-17.30

Plats: Quality Hotel 11, Maskingatan 11, Göteborg

Anmälan: Media är välkomna att delta kostnadsfritt. Anmälan till projektledare Frida Runsten, 0707-972 458, frida.runsten@sis.se

8.00 Registrering, kaffe, smörgås och mingel i utställningsområdet
9.00 Välkomsthälsning och inledning av Thomas Idermark, vd, SIS

IT-säkerhet & integritet - en framtidsspaning!
Anna Gullstrand, digital strateg & delägare på digitalbyrån Fröjd

Vadå personuppgifter? Personlig integritet, PUL och GDPR - hur hänger allt ihop?
Hans Hedbom, Karlstads universitet, universitetsadjunkt, forskare, ordförande TK318/AG51 identitetshantering och personlig integritet

10.45 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

Så här kan standarder och informationssäkerhetsarbete stödja GDPR
Jan-Olof Andersson, informationssäkerhetschef, ICA Sverige AB, och ordförande i SIS tekniska kommitté 318 för informationssäkerhet

Hur kan vi få fler att göra mer inom informationssäkerhet och regelefterlevnad?
Anders Fristedt, vd, innovate Security Sweden AB

12.15 Lunch
Mingla med branschkollegor över en god lunch i utställningsområdet.

"GDPR-vänligt" ramverk vid molntjänstupphandling
Stefano Goudarzi, Corporate IT Governance, Risk & Compliance ICA Gruppen AB

Praktisk tillämpning av IS-arbetet i avtal - särskilt i ljuset av GDPR
Pernilla Book, Senior Associate, advokat, Mannheimer Swartling Advokatbyrå

14.15 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

IT-krav och kostnader för GDPR införande och förvaltning
Hans Dahlquist, affärsområdeschef Risk och Säkerhet, Rote Consulting AB

Hur du som marknadsförare kan använda GDPR till din fördel
Oliver Lopez, Founder & CEO, Structsales

16.00-17.30 Vi avslutar dagen med mingel, tilltugg och dryck

Mer information om konferensen

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.