Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Datum och tid: 7 november kl. 8.00-17.30

Plats: Quality Hotel 11, Maskingatan 11, Göteborg

Anmälan: Media är välkomna att delta kostnadsfritt. Anmälan till projektledare Frida Runsten, 0707-972 458, frida.runsten@sis.se

8.00 Registrering, kaffe, smörgås och mingel i utställningsområdet
9.00 Välkomsthälsning och inledning av Thomas Idermark, vd, SIS

IT-säkerhet & integritet - en framtidsspaning!
Anna Gullstrand, digital strateg & delägare på digitalbyrån Fröjd

Vadå personuppgifter? Personlig integritet, PUL och GDPR - hur hänger allt ihop?
Hans Hedbom, Karlstads universitet, universitetsadjunkt, forskare, ordförande TK318/AG51 identitetshantering och personlig integritet

10.45 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

Så här kan standarder och informationssäkerhetsarbete stödja GDPR
Jan-Olof Andersson, informationssäkerhetschef, ICA Sverige AB, och ordförande i SIS tekniska kommitté 318 för informationssäkerhet

Hur kan vi få fler att göra mer inom informationssäkerhet och regelefterlevnad?
Anders Fristedt, vd, innovate Security Sweden AB

12.15 Lunch
Mingla med branschkollegor över en god lunch i utställningsområdet.

"GDPR-vänligt" ramverk vid molntjänstupphandling
Stefano Goudarzi, Corporate IT Governance, Risk & Compliance ICA Gruppen AB

Praktisk tillämpning av IS-arbetet i avtal - särskilt i ljuset av GDPR
Pernilla Book, Senior Associate, advokat, Mannheimer Swartling Advokatbyrå

14.15 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

IT-krav och kostnader för GDPR införande och förvaltning
Hans Dahlquist, affärsområdeschef Risk och Säkerhet, Rote Consulting AB

Hur du som marknadsförare kan använda GDPR till din fördel
Oliver Lopez, Founder & CEO, Structsales

16.00-17.30 Vi avslutar dagen med mingel, tilltugg och dryck

Mer information om konferensen

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.