Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Datum och tid: 7 november kl. 8.00-17.30

Plats: Quality Hotel 11, Maskingatan 11, Göteborg

Anmälan: Media är välkomna att delta kostnadsfritt. Anmälan till projektledare Frida Runsten, 0707-972 458, frida.runsten@sis.se

8.00 Registrering, kaffe, smörgås och mingel i utställningsområdet
9.00 Välkomsthälsning och inledning av Thomas Idermark, vd, SIS

IT-säkerhet & integritet - en framtidsspaning!
Anna Gullstrand, digital strateg & delägare på digitalbyrån Fröjd

Vadå personuppgifter? Personlig integritet, PUL och GDPR - hur hänger allt ihop?
Hans Hedbom, Karlstads universitet, universitetsadjunkt, forskare, ordförande TK318/AG51 identitetshantering och personlig integritet

10.45 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

Så här kan standarder och informationssäkerhetsarbete stödja GDPR
Jan-Olof Andersson, informationssäkerhetschef, ICA Sverige AB, och ordförande i SIS tekniska kommitté 318 för informationssäkerhet

Hur kan vi få fler att göra mer inom informationssäkerhet och regelefterlevnad?
Anders Fristedt, vd, innovate Security Sweden AB

12.15 Lunch
Mingla med branschkollegor över en god lunch i utställningsområdet.

"GDPR-vänligt" ramverk vid molntjänstupphandling
Stefano Goudarzi, Corporate IT Governance, Risk & Compliance ICA Gruppen AB

Praktisk tillämpning av IS-arbetet i avtal - särskilt i ljuset av GDPR
Pernilla Book, Senior Associate, advokat, Mannheimer Swartling Advokatbyrå

14.15 Kaffepaus och mingel i utställningsområdet

IT-krav och kostnader för GDPR införande och förvaltning
Hans Dahlquist, affärsområdeschef Risk och Säkerhet, Rote Consulting AB

Hur du som marknadsförare kan använda GDPR till din fördel
Oliver Lopez, Founder & CEO, Structsales

16.00-17.30 Vi avslutar dagen med mingel, tilltugg och dryck

Mer information om konferensen

Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö1.2.2018 09:50Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.