PRESSINBJUDAN till seminariet "På väg mot hållbara transporter"

Välkommen till seminariet "På väg mot hållbara transporter", i Malmö Börshus den 23 maj, och träffa E.ON, Scania och IKEA Group.

Bild: Nordic Clean Energy Week

Det är stort fokus på hållbara transporter idag. Både bland politiker, företagare och allmänheten. Men har du ändå en känsla av att förändringen sker för långsamt?

Frågan är då var problemet ligger: Är det transportköparen som vill hålla nere konstaderna och inte ställer rätt krav? Är det lastbilstillverkaren och de tekniska möjligheterna som hindrar utvecklingen? Eller är det energibolaget som inte har byggt ut infrastrukturen tillräckligt?

På seminariet ”På väg mot hållbara transporter” den 23 maj i Malmö Börshus kommer hela värdekedjan (bränsle, fordon, kunden) att vara på plats för att samtala om dagens utmaningar och möjligheter. Här diskuterar E.ON, Scania och IKEA Group om hur de, både enskilt och tillsammans, kan bli bättre på att driva utvecklingen för hållbara transporter.

Under samtalen kommer även pressen att ha möjlighet att ställa frågor.

• Datum: onsdag 23 maj
  • Tid: 15:00-16:00
  • Plats: Malmö Börshus, Malmö

Välkommen!

För mer information, kontakta:

E.ON Sverige: Anna Grauers, Head of G-mobility E.ON  +46 70 399 51 06

Scania: Henrik Dahlsson, Senior Advisor Hållbara Transporter Scania Sverige, +46 70 086 94 40

IKEA Group: Daniela Rogosic, Press Officer, +46 733531297

Bild: Nordic Clean Energy Week

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.