Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Denna dag kommer Ideon-bolagen att dela med sig av sina tankar kring trender inom smarta städer, framtidens transporter, hälsoteknik och smarta material. Hur kommer världen omkring oss att ändras när allt mer saker, bilar, byggnader och till och med städer blir uppkopplade?

Experter från Lunds Universitet, Andreas Bergh och Joakim Wernberg kommer att prata om vilka megatrender som kommer att forma städer i framtiden, och hur? De kommer att diskutera olika idéer om vilka trender som kommer att påverka dagens samhälle, identifiera nya trender som är i framtågande och ökande samt diskutera deras påverkan på städer, samhälle och företag. Presentationerna avslutas med ett panelsamtal under ledning av Trine Grönlund.

I pauserna kan deltagarna gå runt i utställningen ”Future expo” där de presenterande bolagen samt studenter från Lunds Universitet Industridesign, Malmö Universitet Produktdesign och Polhemskolan ställer ut sina tankar om framtiden.

Tid: 31 maj klockan 13:30-17:30

Plats: Edison Park, Emdalavägen 6, Lund

13.30 Inledning av moderator Trine Grönlund och Ideons VD Mia Rolf

13.35 – 13.55 Andreas Bergh och Joakim Wernberg, Lunds Universitet – Vilka megatrender kommer att forma framtidens städer, och hur?

14.00 – 14.15 Presentation av Olof Dellien från Arm på temat “Smart Everything”

14.20 – 14.35 Presentation av Henrik Wiberg från Volvo Cars: Innovating towards a purpose

14.35 – 14.55 Paus

14.55 – 15.10 Presentation av Martin Gren, Axis Communications om trender som kommer att påverka samhället, organisationer och företag.

15.15 – 15.30 Presentation av P-A Hedin från Sigma Connectivity om medtech och digitalisering inom vården

15.35 – 16.00 Presentation av Jeanna Kimbré och Johan Svenér från Sony om hållbar IoT och digitalisering av framtidens lösningar

16.00 – 16.40 Paneldiskussion under ledning av Trine Grönlund

16.40 – 17.30 After work med Joel & Angelino på scenen

Trine Grönlund, moderator
Mia Rolf, vd Ideon Science Park

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CETPressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CETPressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.