Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Denna dag kommer Ideon-bolagen att dela med sig av sina tankar kring trender inom smarta städer, framtidens transporter, hälsoteknik och smarta material. Hur kommer världen omkring oss att ändras när allt mer saker, bilar, byggnader och till och med städer blir uppkopplade?

Experter från Lunds Universitet, Andreas Bergh och Joakim Wernberg kommer att prata om vilka megatrender som kommer att forma städer i framtiden, och hur? De kommer att diskutera olika idéer om vilka trender som kommer att påverka dagens samhälle, identifiera nya trender som är i framtågande och ökande samt diskutera deras påverkan på städer, samhälle och företag. Presentationerna avslutas med ett panelsamtal under ledning av Trine Grönlund.

I pauserna kan deltagarna gå runt i utställningen ”Future expo” där de presenterande bolagen samt studenter från Lunds Universitet Industridesign, Malmö Universitet Produktdesign och Polhemskolan ställer ut sina tankar om framtiden.

Tid: 31 maj klockan 13:30-17:30

Plats: Edison Park, Emdalavägen 6, Lund

13.30 Inledning av moderator Trine Grönlund och Ideons VD Mia Rolf

13.35 – 13.55 Andreas Bergh och Joakim Wernberg, Lunds Universitet – Vilka megatrender kommer att forma framtidens städer, och hur?

14.00 – 14.15 Presentation av Olof Dellien från Arm på temat “Smart Everything”

14.20 – 14.35 Presentation av Henrik Wiberg från Volvo Cars: Innovating towards a purpose

14.35 – 14.55 Paus

14.55 – 15.10 Presentation av Martin Gren, Axis Communications om trender som kommer att påverka samhället, organisationer och företag.

15.15 – 15.30 Presentation av P-A Hedin från Sigma Connectivity om medtech och digitalisering inom vården

15.35 – 16.00 Presentation av Jeanna Kimbré och Johan Svenér från Sony om hållbar IoT och digitalisering av framtidens lösningar

16.00 – 16.40 Paneldiskussion under ledning av Trine Grönlund

16.40 – 17.30 After work med Joel & Angelino på scenen

Trine Grönlund, moderator
Mia Rolf, vd Ideon Science Park

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!