Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Denna dag kommer Ideon-bolagen att dela med sig av sina tankar kring trender inom smarta städer, framtidens transporter, hälsoteknik och smarta material. Hur kommer världen omkring oss att ändras när allt mer saker, bilar, byggnader och till och med städer blir uppkopplade?

Experter från Lunds Universitet, Andreas Bergh och Joakim Wernberg kommer att prata om vilka megatrender som kommer att forma städer i framtiden, och hur? De kommer att diskutera olika idéer om vilka trender som kommer att påverka dagens samhälle, identifiera nya trender som är i framtågande och ökande samt diskutera deras påverkan på städer, samhälle och företag. Presentationerna avslutas med ett panelsamtal under ledning av Trine Grönlund.

I pauserna kan deltagarna gå runt i utställningen ”Future expo” där de presenterande bolagen samt studenter från Lunds Universitet Industridesign, Malmö Universitet Produktdesign och Polhemskolan ställer ut sina tankar om framtiden.

Tid: 31 maj klockan 13:30-17:30

Plats: Edison Park, Emdalavägen 6, Lund

13.30 Inledning av moderator Trine Grönlund och Ideons VD Mia Rolf

13.35 – 13.55 Andreas Bergh och Joakim Wernberg, Lunds Universitet – Vilka megatrender kommer att forma framtidens städer, och hur?

14.00 – 14.15 Presentation av Olof Dellien från Arm på temat “Smart Everything”

14.20 – 14.35 Presentation av Henrik Wiberg från Volvo Cars: Innovating towards a purpose

14.35 – 14.55 Paus

14.55 – 15.10 Presentation av Martin Gren, Axis Communications om trender som kommer att påverka samhället, organisationer och företag.

15.15 – 15.30 Presentation av P-A Hedin från Sigma Connectivity om medtech och digitalisering inom vården

15.35 – 16.00 Presentation av Jeanna Kimbré och Johan Svenér från Sony om hållbar IoT och digitalisering av framtidens lösningar

16.00 – 16.40 Paneldiskussion under ledning av Trine Grönlund

16.40 – 17.30 After work med Joel & Angelino på scenen

Trine Grönlund, moderator
Mia Rolf, vd Ideon Science Park

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.