Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Denna dag kommer Ideon-bolagen att dela med sig av sina tankar kring trender inom smarta städer, framtidens transporter, hälsoteknik och smarta material. Hur kommer världen omkring oss att ändras när allt mer saker, bilar, byggnader och till och med städer blir uppkopplade?

Experter från Lunds Universitet, Andreas Bergh och Joakim Wernberg kommer att prata om vilka megatrender som kommer att forma städer i framtiden, och hur? De kommer att diskutera olika idéer om vilka trender som kommer att påverka dagens samhälle, identifiera nya trender som är i framtågande och ökande samt diskutera deras påverkan på städer, samhälle och företag. Presentationerna avslutas med ett panelsamtal under ledning av Trine Grönlund.

I pauserna kan deltagarna gå runt i utställningen ”Future expo” där de presenterande bolagen samt studenter från Lunds Universitet Industridesign, Malmö Universitet Produktdesign och Polhemskolan ställer ut sina tankar om framtiden.

Tid: 31 maj klockan 13:30-17:30

Plats: Edison Park, Emdalavägen 6, Lund

13.30 Inledning av moderator Trine Grönlund och Ideons VD Mia Rolf

13.35 – 13.55 Andreas Bergh och Joakim Wernberg, Lunds Universitet – Vilka megatrender kommer att forma framtidens städer, och hur?

14.00 – 14.15 Presentation av Olof Dellien från Arm på temat “Smart Everything”

14.20 – 14.35 Presentation av Henrik Wiberg från Volvo Cars: Innovating towards a purpose

14.35 – 14.55 Paus

14.55 – 15.10 Presentation av Martin Gren, Axis Communications om trender som kommer att påverka samhället, organisationer och företag.

15.15 – 15.30 Presentation av P-A Hedin från Sigma Connectivity om medtech och digitalisering inom vården

15.35 – 16.00 Presentation av Jeanna Kimbré och Johan Svenér från Sony om hållbar IoT och digitalisering av framtidens lösningar

16.00 – 16.40 Paneldiskussion under ledning av Trine Grönlund

16.40 – 17.30 After work med Joel & Angelino på scenen

Trine Grönlund, moderator
Mia Rolf, vd Ideon Science Park

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.