Pressinbjudan: Var fjärde väljare är underrepresenterad i riksdagen. Därför ordnar vi digital Äldreriksdag den 25 maj.

Temat är ”Ålderism ur ett demokratiperspektiv”. Ämnen som uppmärksammas är äldres inflytande och den låga representationen av äldre i beslutsfattande församlingar. Likaså om det behövs lagstiftning om obligatoriska pensionärsråd i kommuner och regioner.
På väg till Äldreriksdagen förra året. Från vänster: Christina Tallberg, PRO, statsminister Stefan Löfven (S), Eva Eriksson, SPF Seniorerna, Liza di Paolo-Sandberg, SKPF Pensionärerna. FOTO: Anneli Nygårds.

Bakom Äldreriksdagen står de största pensionärsorganisationerna PRO, SPF Seniorerna och SKPF Pensionärerna, samt nyhetssajten News55.se. Tillsammans har de tre pensionärsorganisationerna drygt 700 000 medlemmar.

Förra året genomfördes den första Äldreriksdagen, med anledning av att frågor som berör äldre hamnar för långt ned på riksdagens agenda. Sedan dess har vi på ett mycket tragiskt sätt upplevt hur pandemin skördat många onödiga offer bland äldre. En av anledningarna är nonchalans och dålig hantering av äldreomsorgen i landet. Nu verkar det finnas en större medvetenhet hos de politiska partierna om att det finns många äldre i Sverige.

På grund av rådande pandemi hålls Äldreriksdagen digitalt i år, den 25 maj kl. 10.00. Talare blir: Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO, Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna, Liza di Paolo-Sandberg, förbundsordförande SKPF Pensionärerna, Björn von Sydow, tidigare talman i Sveriges riksdag, Thomas Hammarberg, riksdagsman och Europarådets tidigare kommissionär för mänskliga rättigheter, Amelia Adamo, journalist och Britta Svensson, krönikör Aftonbladet.

Representanter från samtliga riksdagspartier är inbjudna.

Äldreriksdagen kan följas via länk på Zoom den 25 maj från klockan 10. Länk till mötet skickas till representanter för medier som anmäler intresse att följa förhandlingarna. Anmäl intresse till: sten.soderberg@pro.se

Varmt välkomna!

Artur Ringart, News55.se, e-post: artur.ringart@news55.se, telefon: 070-510 04 20.
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, e-post: sten.soderberg@pro.se, telefon: 08-701 6710.