Trafikverket

Pressvisning: Sjösättning av Marieholmstunnelns första del på lördag

Dela
På lördag morgon sjösätts det första tunnelelementet i Marieholmstunneln i Göteborg. En milstolpe och ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln. Det är dessutom en unik händelse, eftersom det endast färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det första av de tre tunnelelementen ska nu sjösättas och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta Älv. Tunnelelementet, som väger 25 000 ton är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt. 

Hela sjösättningsmomentet tar 3-4 timmar och allmänheten kommer att kunna se processen från den nya gång- och cykelbron på nya Marieholmsbron.

Media är välkomna att följa sjösättningen på plats vid torrdockan.

Tid:
Lördag 29 april kl. 08.00 -  cirka 10.00

Plats:
Samling på Trafikverkets projektkontor Lilla Marieholmsgatan 7 kl. 08.00

Program:

  • Status Marieholmtunneln
  • Beskrivning av händelseförloppet vid sjösättningen
  • Säkerhetsinstruktioner inför besöket på byggarbetsplatsen och utdelning av skyddskläder
  • Promenad till anvisad plats vid torrdockan där sjösättningen kan följas på nära håll.
  • Tid för intervjuer med projektchef och projektledare 

Från Trafikverket medverkar bland annat projektchef Stein Kleiven, projektledare Johan Andrén samt projektledare Helena Söderberg från entreprenören Züblin..

Av säkerhetsskäl är föranmälan obligatorisk. Anmälan till Agneta Eklund eller Susanne Gebauer. Kontaktuppgifter nedan.

Fakta sjösättningen

  • Torrdockan har fyllts med vatten och vattennivån är nu i samma nivå som i älven. Dockporten har öppnats inför sjösättning och utbogsering som sker på lördag.
  • Vid transporten från dockan till parkeringsläget i älven används dels ett komplicerat vajerspel där man vinschar ut tunnelelementet från dockan för att sedan som sista moment använda en bogserbåt som kompletterar vajerspelet.
  • Hela sjösättningsmomentet tar 3-4 timmar.
  • Det element som nu sjösätts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags för att genomföra sänkningsprocessen senare i höst.
    (Via länkarna nedan finns mer information)

Fakta Marieholmstunneln

  • Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
  • Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
  • Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
  • Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
  • Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.

Nyckelord

Kontakter

Susanne Gebauer, kommunikationsansvarig Marieholmsförbindelsen
Telefon 070-577 47 30 susanne.gebauer@trafikverket.se


Agneta Eklund, presskommunikatör, Trafikverket
Telefon 070-762 25 05 agneta.eklund@trafikverket.se


Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Torrdockan fylls med vatten. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Torrdockan fylls med vatten. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Både dykare och robot har utfört inspektioner av ytor man tidigare inte kommit åt. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Både dykare och robot har utfört inspektioner av ytor man tidigare inte kommit åt. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye