Trafikverket

Pressvisning: Sjösättning av Marieholmstunnelns första del på lördag

27.4.2017 14:15 | Trafikverket

Dela

På lördag morgon sjösätts det första tunnelelementet i Marieholmstunneln i Göteborg. En milstolpe och ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln. Det är dessutom en unik händelse, eftersom det endast färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.

Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det första av de tre tunnelelementen ska nu sjösättas och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta Älv. Tunnelelementet, som väger 25 000 ton är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt. 

Hela sjösättningsmomentet tar 3-4 timmar och allmänheten kommer att kunna se processen från den nya gång- och cykelbron på nya Marieholmsbron.

Media är välkomna att följa sjösättningen på plats vid torrdockan.

Tid:
Lördag 29 april kl. 08.00 -  cirka 10.00

Plats:
Samling på Trafikverkets projektkontor Lilla Marieholmsgatan 7 kl. 08.00

Program:

  • Status Marieholmtunneln
  • Beskrivning av händelseförloppet vid sjösättningen
  • Säkerhetsinstruktioner inför besöket på byggarbetsplatsen och utdelning av skyddskläder
  • Promenad till anvisad plats vid torrdockan där sjösättningen kan följas på nära håll.
  • Tid för intervjuer med projektchef och projektledare 

Från Trafikverket medverkar bland annat projektchef Stein Kleiven, projektledare Johan Andrén samt projektledare Helena Söderberg från entreprenören Züblin..

Av säkerhetsskäl är föranmälan obligatorisk. Anmälan till Agneta Eklund eller Susanne Gebauer. Kontaktuppgifter nedan.

Fakta sjösättningen

  • Torrdockan har fyllts med vatten och vattennivån är nu i samma nivå som i älven. Dockporten har öppnats inför sjösättning och utbogsering som sker på lördag.
  • Vid transporten från dockan till parkeringsläget i älven används dels ett komplicerat vajerspel där man vinschar ut tunnelelementet från dockan för att sedan som sista moment använda en bogserbåt som kompletterar vajerspelet.
  • Hela sjösättningsmomentet tar 3-4 timmar.
  • Det element som nu sjösätts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags för att genomföra sänkningsprocessen senare i höst.
    (Via länkarna nedan finns mer information)

Fakta Marieholmstunneln

  • Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
  • Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
  • Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
  • Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
  • Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.

Nyckelord

Kontakter

Susanne Gebauer, kommunikationsansvarig Marieholmsförbindelsen
Telefon 070-577 47 30 susanne.gebauer@trafikverket.se

Agneta Eklund, presskommunikatör, Trafikverket
Telefon 070-762 25 05 agneta.eklund@trafikverket.se

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Tunnelelement till Marieholmstunneln har byggts i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Torrdockan fylls med vatten. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Torrdockan fylls med vatten. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Både dykare och robot har utfört inspektioner av ytor man tidigare inte kommit åt. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Både dykare och robot har utfört inspektioner av ytor man tidigare inte kommit åt. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Dockan är vattenfylld. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om Marieholmstunneln
Ladda ned bild

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från Trafikverket

Pressinbjudan Trafikverket har förbättrat säkerheten längs väg 597 genom Björsbyn18.5.2017 13:25

Den 19 maj inviger Trafikverket den 4,3 km långa gång- och cykelvägen längs väg 597 mellan Reveln och Sinksundet, genom Björsbyn. Gång- och cykelvägen är dels friliggande och dels åtskild med kantsten. Passager och refuger ger säkrare övergångar för oskyddade trafikanter. Vägen har även förbättrats för fordonstrafik. Linjemålning återstår och görs under våren 2017. Tid och plats: Fredagen den 19 maj 2017 kl. 15.00–16.30 vid fotbollsplanen i Björsbyn. Besökare har möjlighet att genomföra en cykelutmaning och delta i tipspromenad. På plats deltar Arnold Vonkavaara, regional direktör, Trafikverket och Malin Lagervall, stadsbyggnadschef, Luleå kommun.   BakgrundBjörsbyn ligger nära Luleå och främst stadsdelen Porsön med affär, vårdcentral, skola, kyrka och universitet. I Björsbyn finns en välbesökt fotbollsplan och ett antal stall med många unga medlemmar. Innan den nya gång- och cykelvägen byggdes fanns ett behov av att kunna gå eller cykla mellan platserna och trafikmiljön längs Björsbyv

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.Besök vårt nyhetsrum