Pris för bästa kvinnliga skådespelerska i Cannes

– Film i Väst gratulerar Renate Reinsve som spelar huvudrollen i Film i Västs samproduktion Världens värsta människa som ikväll fick det prestigefyllda priset "Best Actress" på filmfestivalen i Cannes. Hon gör en strålande insats, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst. Dessutom blev det ytterligare tre priser till Film i Västs samproduktioner under festivalen i Cannes.

Joachim Triers dramakomedi Världens värsta människa är den avslutande delen av Triers Oslo-trilogi (Reprise 2006 och Oslo, 31 augusti 2011) och vi följer en kvinna genom romantiska relationer, vänskap, karriär och familj. En dramakomedi om kärlek i vår tid, om att ha alla möjligheter i livet, men ändå fortsätta känna sig som världens värsta människa. I huvudrollerna ser vi  Renate Reinsve och Anders Danielsen Lie. Delar av filmen är inspelad i Film i Västs studio, Studio Fares, i Trollhättan.

Filmens handling kretsar kring Julia som är snart 30 år. Hon har många begåvningar men svårt att visa resultat och uppfattar alltmer att hon spelar en biroll i sitt eget liv. Hennes pojkvän, Aksel, lite äldre och en framgångsrik serietecknare, vill att de ska bilda familj, men Julia håller emot. En kväll smiter hon in på en fest och träffar en ung, charmerande man. Snart har hon lämnat Aksel och kastat sig in i ett nytt förhållande. Julie kämpar för att hålla alla dörrar öppna, men finner snart att några livsval redan ligger bakom henne.

Världens värsta människa är producerad av Thomas Robsahm, Oslo Pictures, i samproduktion med B-Reel Films (Mattias Nohrborg) och Film i Väst.

Tidigare i veckan har Film i Västs samproduktion A Chiara av den flerfaldigt prisbelönta italienske regissören Jonas Carpignano vunnit Europa Cinemas Cannes Label for Best European Film i sektionen Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) och den isländska samproduktionen Lamm i regi av Valdimar Jóhannsson vann Prize of Originality i sektionen Un Certain Regard. Dessutom vann fårhunden Panda i filmen Lamm juryns pris i Palm Dog, ett pris för bästa hund som delas ut av internationella filmkritiker.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev28.6.2021 10:00:14 CEST | Pressmeddelande

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.