Pris för bästa kvinnliga skådespelerska i Cannes

– Film i Väst gratulerar Renate Reinsve som spelar huvudrollen i Film i Västs samproduktion Världens värsta människa som ikväll fick det prestigefyllda priset "Best Actress" på filmfestivalen i Cannes. Hon gör en strålande insats, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst. Dessutom blev det ytterligare tre priser till Film i Västs samproduktioner under festivalen i Cannes.

Joachim Triers dramakomedi Världens värsta människa är den avslutande delen av Triers Oslo-trilogi (Reprise 2006 och Oslo, 31 augusti 2011) och vi följer en kvinna genom romantiska relationer, vänskap, karriär och familj. En dramakomedi om kärlek i vår tid, om att ha alla möjligheter i livet, men ändå fortsätta känna sig som världens värsta människa. I huvudrollerna ser vi  Renate Reinsve och Anders Danielsen Lie. Delar av filmen är inspelad i Film i Västs studio, Studio Fares, i Trollhättan.

Filmens handling kretsar kring Julia som är snart 30 år. Hon har många begåvningar men svårt att visa resultat och uppfattar alltmer att hon spelar en biroll i sitt eget liv. Hennes pojkvän, Aksel, lite äldre och en framgångsrik serietecknare, vill att de ska bilda familj, men Julia håller emot. En kväll smiter hon in på en fest och träffar en ung, charmerande man. Snart har hon lämnat Aksel och kastat sig in i ett nytt förhållande. Julie kämpar för att hålla alla dörrar öppna, men finner snart att några livsval redan ligger bakom henne.

Världens värsta människa är producerad av Thomas Robsahm, Oslo Pictures, i samproduktion med B-Reel Films (Mattias Nohrborg) och Film i Väst.

Tidigare i veckan har Film i Västs samproduktion A Chiara av den flerfaldigt prisbelönta italienske regissören Jonas Carpignano vunnit Europa Cinemas Cannes Label for Best European Film i sektionen Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) och den isländska samproduktionen Lamm i regi av Valdimar Jóhannsson vann Prize of Originality i sektionen Un Certain Regard. Dessutom vann fårhunden Panda i filmen Lamm juryns pris i Palm Dog, ett pris för bästa hund som delas ut av internationella filmkritiker.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.