Schibsted

Priset viktigare än miljömärkning visar ny studie

Dela
Svenska konsumenter väljer bort klimatsmarta alternativ i vardagen visar den nya studien “Dealbreakers”, som tagits fram av Schibsted tillsammans med Demoskop. I studien har över 2 000 personer uttalat sig om hur faktorer som pris, kvalitet, miljö och bekvämlighet spelar en avgörande roll inför ett köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.

Klimatfrågan är fortsatt viktig för svenska konsumenter och påverkar deras inställning till konsumtion i flera vardagssituationer. Men den nya studien visar samtidigt hur faktorer som pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.

 – Miljömärkta livsmedel prioriteras av en mindre andel (26 procent) av befolkningen och varumärket är en avgörande faktor. I resultatet ser vi också att miljömärkning anses vara ännu mindre valbart om livsmedlet kommer från ett okänt varumärke, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.

Studien använder sig av en metod som kallas “splittning” där man delar upp respondenterna i fyra olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.

– Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop.

Det här är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut. Studien bekräftar att det senaste årets många lager av kris har en tydlig inverkan på individen.

– Tack vare sådana här studier får vi en bild av hur pris, bekvämlighet, kvalitet och klimat korrelerar med varandra. Vilka personliga uppoffringar man är beredd att göra för att samtidigt konsumera ”rätt”, säger Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.

Ett exempel: Bilen spelar fortfarande en viktig roll i vardagen och på fritiden för svenskar. El är det föredragna drivmedlet men när det kommer till elbilar visar studien att bristen på laddningsmöjlighet i närheten av bostaden påverkar konsumenten i beslutet. Brist på laddningsmöjlighet är en tydlig dealbreaker.

Dessutom återfinns tidsenliga insikter kring konsumenters syn på elförbrukning, semesterresan och val av bank. Studien har tagit hänsyn till hur demografiska faktorer som kön och bostadsort påverkar människors köpbeslut.

Hela studien finns att ladda ner på Schibstedforbusiness.com.

 
För mer information vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post:ricki.petrini@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Ladda ned bild
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Ladda ned bild
Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.
Foto: Schibsted.
Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Ladda ned bild
Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop. Foto: Demoskop.
Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop. Foto: Demoskop.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye