Priset viktigare än miljömärkning visar ny studie
Klimatfrågan är fortsatt viktig för svenska konsumenter och påverkar deras inställning till konsumtion i flera vardagssituationer. Men den nya studien visar samtidigt hur faktorer som pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.
– Miljömärkta livsmedel prioriteras av en mindre andel (26 procent) av befolkningen och varumärket är en avgörande faktor. I resultatet ser vi också att miljömärkning anses vara ännu mindre valbart om livsmedlet kommer från ett okänt varumärke, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.
Studien använder sig av en metod som kallas “splittning” där man delar upp respondenterna i fyra olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.
– Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop.
Det här är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut. Studien bekräftar att det senaste årets många lager av kris har en tydlig inverkan på individen.
– Tack vare sådana här studier får vi en bild av hur pris, bekvämlighet, kvalitet och klimat korrelerar med varandra. Vilka personliga uppoffringar man är beredd att göra för att samtidigt konsumera ”rätt”, säger Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.
Ett exempel: Bilen spelar fortfarande en viktig roll i vardagen och på fritiden för svenskar. El är det föredragna drivmedlet men när det kommer till elbilar visar studien att bristen på laddningsmöjlighet i närheten av bostaden påverkar konsumenten i beslutet. Brist på laddningsmöjlighet är en tydlig dealbreaker.
Dessutom återfinns tidsenliga insikter kring konsumenters syn på elförbrukning, semesterresan och val av bank. Studien har tagit hänsyn till hur demografiska faktorer som kön och bostadsort påverkar människors köpbeslut.
Hela studien finns att ladda ner på Schibstedforbusiness.com.
För mer information vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post:ricki.petrini@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum