Schibsted

Priset viktigare än miljömärkning visar ny studie

Dela
Svenska konsumenter väljer bort klimatsmarta alternativ i vardagen visar den nya studien “Dealbreakers”, som tagits fram av Schibsted tillsammans med Demoskop. I studien har över 2 000 personer uttalat sig om hur faktorer som pris, kvalitet, miljö och bekvämlighet spelar en avgörande roll inför ett köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.

Klimatfrågan är fortsatt viktig för svenska konsumenter och påverkar deras inställning till konsumtion i flera vardagssituationer. Men den nya studien visar samtidigt hur faktorer som pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.

 – Miljömärkta livsmedel prioriteras av en mindre andel (26 procent) av befolkningen och varumärket är en avgörande faktor. I resultatet ser vi också att miljömärkning anses vara ännu mindre valbart om livsmedlet kommer från ett okänt varumärke, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services.

Studien använder sig av en metod som kallas “splittning” där man delar upp respondenterna i fyra olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.

– Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop.

Det här är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut. Studien bekräftar att det senaste årets många lager av kris har en tydlig inverkan på individen.

– Tack vare sådana här studier får vi en bild av hur pris, bekvämlighet, kvalitet och klimat korrelerar med varandra. Vilka personliga uppoffringar man är beredd att göra för att samtidigt konsumera ”rätt”, säger Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.

Ett exempel: Bilen spelar fortfarande en viktig roll i vardagen och på fritiden för svenskar. El är det föredragna drivmedlet men när det kommer till elbilar visar studien att bristen på laddningsmöjlighet i närheten av bostaden påverkar konsumenten i beslutet. Brist på laddningsmöjlighet är en tydlig dealbreaker.

Dessutom återfinns tidsenliga insikter kring konsumenters syn på elförbrukning, semesterresan och val av bank. Studien har tagit hänsyn till hur demografiska faktorer som kön och bostadsort påverkar människors köpbeslut.

Hela studien finns att ladda ner på Schibstedforbusiness.com.

 
För mer information vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post:ricki.petrini@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Dealbreakers är Schibsteds andra studie där man tittat på hur tider av kris och oro påverkar människors inställning vid köpbeslut.
Ladda ned bild
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Ladda ned bild
Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.
Foto: Schibsted.
Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted.
Ladda ned bild
Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop. Foto: Demoskop.
Pelle Ahlin Olofsson, Senior Consultant, Demoskop. Foto: Demoskop.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye