PRO fortsätter följa frågan om bostadstillägg noga

Ett bra steg, anser Pensionärernas riksorganisation, PRO, om att regeringen vill korta handläggningstiderna för pensionärer som söker bostadstillägg. PRO har länge kritiserat det långdragna förfarandet. Idag kan den som söker bostadstillägg få vänta i ett halvår på besked.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Det är fullkomligt oacceptabelt, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg. Bostadstillägget är värdefullt för att ha ett gott liv, och för att kunna skaffa sig en tillgänglig bostad. Att inte få detta ekonomiska tillägg kan vara katastrofalt. PRO kommer att fortsätta följa denna fråga noga.

Imorgon, torsdag, ska regeringen besluta om nya riktlinjer för Pensionsmyndigheten. Enligt Sveriges Television vill regeringen få ned handläggningstiden till högst 60 dagar nästa år och till högst 40 dagar året därpå. Myndigheten får mer pengar till att anställa fler som jobbar med just bostadstilläggen. Ett skäl till de långa handläggningstiderna är givetvis att allt fler söker bostadstillägg.

- Det är samtidigt glädjande att det så kallade mörkertalet inom bostadstillägget nu kan minska. Bostadstillägget är en fördelningspolitiskt träffsäker åtgärd, som förstärker ekonomin för de mest utsatta pensionärerna, säger Christina Tallberg.

PRO ser dock att behovet av bostadstillägg skulle minska rejält med en höjd allmän pension. Budskapet till regeringen blir därför att det är bra med kortare köer till bostadstilläggen, men glöm inte behovet av en höjd allmän pension.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Stora skillnader visar Sveriges största matprisundersökning3.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

PRO:s stora matprisundersökning 2019 visar fortsatt på stora skillnader i pris beroende på var maten köps. Skillnaden mellan den billigaste och dyraste matkassen är hela 39 procent. Även när man handlar på nätet skiljer matpriserna sig åt och beror på var man bor, något som också påverkar möjligheten till hemleverans. De allra flesta äldre föredrar fortfarande att handla mat i fysiska butiker.