Ralf Brandstätter utsedd till Chief Operating Officer för Volkswagen

Ralf Brandstätter har utsetts till Chief Operating Officer (COO) för märket Volkswagen, med verkan från och med den 1 augusti 2018. I denna nya funktion kommer 49-årige Brandstätter att leda Volkswagens operativa verksamhet. Samtidigt fortsätter han som märkets styrelseledamot med ansvar för inköp.

Ralf Brandstätter

Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess kommenterar:
− Ralf Brandstätter besitter enastående kommersiell och teknisk expertis. Som COO kommer han att spela en nyckelroll för att driva märket Volkswagen framåt. Samtidigt vill jag tacka Frank Welsch som utöver sitt omfattande ansvar som utvecklingschef för Volkswagen tillfälligt har tagit över flera ytterligare funktioner för att säkerställa en framgångsrik utveckling i en avgörande fas.

Ralf Brandstätter föddes den 8 september 1968 i Braunschweig. Efter att ha fullgjort sin lärlingstid som montör vid Volkswagen i Braunschweig studerade han industriell teknik och började sedan arbeta inom Volkswagen-koncernen 1993.

Efter olika positioner i internationella inköpsprojekt blev han assistent till styrelsen i generalsekretariatet för Volkswagen AG. År 1998 tog han över ansvaret för inköp av metall för chassi- och drivaggregatskomponenter och 2003 blev han projektledare för nya fordonsprojekt. År 2005 flyttade han till Spanien som inköpschef på SEAT. 2008 utsågs han till medlem i SEAT:s verkställande kommitté med ansvar för inköp.

År 2010 blev Brandstätter chef för koncernens inköp av exteriörprodukter och 2012 utnämndes han till chef för koncernens inköp inför nya lanseringar. I oktober 2015 blev Brandstätter generalrepresentant för Volkswagen AG och i december 2015 utsågs han till styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för inköp.

Ralf Brandstätter

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.