Regeringen presenterade bonus–malus-förslaget med falska uppgifter

Det är ett stort svek mot Sveriges fordonsägare att kraftigt höjda skatter på befintliga bilar ska bekosta bonusutbetalningar till de företag som i första hand köper nya miljöbilar. Under morgonen gick miljöminister Karolina Skoog ut med felaktiga uppgifter i Sveriges radio att den nya bonus–malus-systemet inte ska kosta skattebetalarna någonting. Även i SVT och i andra medier förekommer uppgifter om att befintliga fordon ska beskattas som hittills. När regeringen under förmiddagen publicerade sitt konkreta förslag visade det sig att man tidigare hade gått ut med helt felaktiga uppgifter, befintliga fordon föreslås få kraftigt höjda skatter. Motormännen har sökt en förklaring från regeringens företrädare med inte fått något svar.

–  De som redan har bil ska inte behöva betala för bonusar till de som köper nya bilar. Nya supermiljöbilar köps till 90 procent av företag, dessa kommer att få den nya bonusen. Vanligt folk med vanlig ekonomi ges inga morötter för att ställa om mot klimatsmart bilval med regeringens förslag, säger Motormännens VD Fredrik Daveby.

Motormännen och flera andra remissinstanser har påpekat att en höjd skatt första året i kombination med kraftig bonus ger det tydligaste signalen i ett nytt bonus–malus-system. Det nu aktuella förslaget innebär högre extra skatt under bilens tre första år, vilket är en kompromiss som Motormännen har accepterat i sitt tidigare remissvar. Men kraftiga skattehöjningarna på befintliga fordon ger nu ett stort överskott i statskassan från systemet.

–  Regeringen aviserar nu ytterligare skattehöjningar för alla de som bor i glesbygd, har långa sträckor till arbete och samhällsservice och som under lång tid framöver inte har några utsikter att få tillgång till laddinfrastruktur och biogasmackar. Vi välkomnar en omställning mot fossiloberoende fordonsflotta, men ett nytt system måste stötta en omställning där alla alternativ stimuleras. Det är ohederligt att med endast piskan som verktyg försöka driva de med sämst förutsättningar mot minskad mobilitet och försämrade valmöjligheter i livet, avslutar Fredrik Daveby.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.