Regeringen presenterade bonus–malus-förslaget med falska uppgifter

Det är ett stort svek mot Sveriges fordonsägare att kraftigt höjda skatter på befintliga bilar ska bekosta bonusutbetalningar till de företag som i första hand köper nya miljöbilar. Under morgonen gick miljöminister Karolina Skoog ut med felaktiga uppgifter i Sveriges radio att den nya bonus–malus-systemet inte ska kosta skattebetalarna någonting. Även i SVT och i andra medier förekommer uppgifter om att befintliga fordon ska beskattas som hittills. När regeringen under förmiddagen publicerade sitt konkreta förslag visade det sig att man tidigare hade gått ut med helt felaktiga uppgifter, befintliga fordon föreslås få kraftigt höjda skatter. Motormännen har sökt en förklaring från regeringens företrädare med inte fått något svar.

–  De som redan har bil ska inte behöva betala för bonusar till de som köper nya bilar. Nya supermiljöbilar köps till 90 procent av företag, dessa kommer att få den nya bonusen. Vanligt folk med vanlig ekonomi ges inga morötter för att ställa om mot klimatsmart bilval med regeringens förslag, säger Motormännens VD Fredrik Daveby.

Motormännen och flera andra remissinstanser har påpekat att en höjd skatt första året i kombination med kraftig bonus ger det tydligaste signalen i ett nytt bonus–malus-system. Det nu aktuella förslaget innebär högre extra skatt under bilens tre första år, vilket är en kompromiss som Motormännen har accepterat i sitt tidigare remissvar. Men kraftiga skattehöjningarna på befintliga fordon ger nu ett stort överskott i statskassan från systemet.

–  Regeringen aviserar nu ytterligare skattehöjningar för alla de som bor i glesbygd, har långa sträckor till arbete och samhällsservice och som under lång tid framöver inte har några utsikter att få tillgång till laddinfrastruktur och biogasmackar. Vi välkomnar en omställning mot fossiloberoende fordonsflotta, men ett nytt system måste stötta en omställning där alla alternativ stimuleras. Det är ohederligt att med endast piskan som verktyg försöka driva de med sämst förutsättningar mot minskad mobilitet och försämrade valmöjligheter i livet, avslutar Fredrik Daveby.

Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun26.11.2020 05:45:00 CETPressmeddelande

M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun. De får utmärkelsen för öppnandet av den första tankstationen i världen där vätgas tillverkas på plats och där allmänheten kan tanka. Tankstationen är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet och är helt självförsörjande på energi genom solceller. M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.