Regeringens åtgärd för resebranschen straffar de företag som gjort rätt för sig

Regeringen har idag lagt fram sitt förslag till ändringsbudget med ett antal generella stöd till företag. Där presenteras även ett stöd i form av lån till arrangörer som inte fått återbetalt av leverantörer och ännu inte betalt tillbaka för paketresor som ställts in på grund av regeringens reseavrådan

– Det är positivt att regeringen nu presenterar ett riktat stöd till researrangörer, men det är väldigt sent och slår väldigt fel. SRF uppmanade regeringen redan i mars att komma med stödåtgärder så att arrangörerna skulle kunna betala tillbaka, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

I regeringens förslag till ändringsbudget föreslås att enbart arrangörer som ännu inte betalt tillbaka till resenärerna skall få möjlighet till att låna pengar. De arrangörer som genom att ta andra dyrare lån redan betalt tillbaka, kommer inte att få möjlighet att dra nytta av detta stöd.

– Att det gått mer än 10 månader innan regeringen kunnat presentera en åtgärd innebär att många arrangörer under tiden tvingats ta andra typer av lån till sämre villkor än det som regeringen avser erbjuda.  Att dessa nu diskrimineras riskerar att snedvrida konkurrensen och sända helt fel signaler. De som gör rätt för sig får inte ta del av det statliga lånet medan de som dröjer med återbetalningarna får låna, säger Didrik von Seth.

Det är ännu oklart hur ansökningarna om lån skall administreras och när pengar kan betalas ut.

– Det generella omställningsstödet riktar sig till företag som har tappat 30% eller mer. Resebranschen har tappat mer än 90%. Det borde vara uppenbart för var och en att resebranschen är i behov av stöd som är bättre utformade än förslaget som ligger nu, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 800 anställda. De stod för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CETPressmeddelande

Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa27.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.