Regeringens besked om Bromma flygplats illustrerar regeringens ointresse för flyget

I dag meddelade regeringen oväntat att den går vidare med en avveckling av Bromma flygplats. En utredning om förtida nedläggning av flygplatsen ska enligt regeringen vara klar redan i augusti i år.

Samtidigt kan regeringen inte ge några tydliga löften om Arlandas långsiktiga utveckling. Dagens utspel har inte föregåtts av remiss eller dialog med berörda aktörer från regeringens sida och riskerar att lägga en våt filt över Stockholmsregionens tillgänglighet med flyg, såväl inrikes som utrikes.

”Efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog. Vi vill istället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

För Transportföretagen är flygets framtid alldeles för viktig för att avgöras i slutna rum. Ingen förtida avveckling av Bromma bör ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras.

”Jag har svårt att förstå hur regeringen resonerar. Det handlar inte om klimatet och buller eftersom det är utmaningar flygbranschen kommer att möta. Det handlar inte om ekonomi eftersom det finns privata intressenter som är villiga att ta över Bromma från Swedavia. Jag kan bara tolka beskedet som ytterligare ett tecken på att regeringen saknar en sammanhållen flygpolitik”, avslutar Fredrik Kämpfe.

Vid presskonferensen nämndes infrastrukturpropositionen som presenterades i fredags. Av regeringens satsningar på transportinfrastruktur går mindre än en procent till luftfart.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.