REGIONALA SIFFROR: Bygg­företagens nya analys visar att cementkrisen inte är över

Byggföretagen presenterar en uppdaterad konsekvensanalys av cementkrisen. Analysen innehåller regionala siffror och bygger b la på Cementas besked att man planerar köra miljontals ton kalksten från Storugns på norra Gotland till cementfabriken i Slite.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

- Bygg- och anläggningsbranschen har en mycket osäker tid framför sig. Räknat i pengar riskerar bygginvesteringarna minska med nästan 60 miljarder kronor under nästa år, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Inkluderat spridningseffekterna som ett minskat byggande har på andra branscher beräknar Byggföretagen en minskning av Sveriges BNP på 1,9 procent år 2022.

- Cementkrisen blir en tuff uppgift för näringsminister Ibrahim Baylans efterträdare, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.