REGIONALA SIFFROR: Bygg­företagens nya analys visar att cementkrisen inte är över

Byggföretagen presenterar en uppdaterad konsekvensanalys av cementkrisen. Analysen innehåller regionala siffror och bygger b la på Cementas besked att man planerar köra miljontals ton kalksten från Storugns på norra Gotland till cementfabriken i Slite.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

- Bygg- och anläggningsbranschen har en mycket osäker tid framför sig. Räknat i pengar riskerar bygginvesteringarna minska med nästan 60 miljarder kronor under nästa år, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Inkluderat spridningseffekterna som ett minskat byggande har på andra branscher beräknar Byggföretagen en minskning av Sveriges BNP på 1,9 procent år 2022.

- Cementkrisen blir en tuff uppgift för näringsminister Ibrahim Baylans efterträdare, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.