Reino Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson har lång erfarenhet av företagsledning i olika former. Han har varit partner och lett den svenska konsultverksamheten inom både PwC och Deloitte. Han har även innehaft ledande befattningar inom Telia och Ericsson.

Reino Johansson är styrelseordförande i Hogia AB.

– Hogia var en pionjär inom svensk programindustri. Under nära 40 år har företaget klarat av att anpassa sig till den ständiga teknikutvecklingen och ändå lyckats bibehålla en god lönsamhet och stadig tillväxt. Jag är verkligen tilltalad av att få vara med och leda Hogia in i framtiden, säger Reino Johansson.

Hogias verksamhet fördelar sig på två distinkta områden. Hogia förser transportbranschen med systemlösningar för både person- och godstrafik, och är även marknadsledande inom branschanpassade standardlösningar inom ekonomi, lön och HR.

– Det finns intressanta synergier mellan dessa områden som vi kommer att utnyttja framåt. Våra kunskaper inom transport främjar utvecklingen av produkter på den administrativa sidan och tvärtom. Till exempel förser Hogia kollektivtrafikresenärer med information i realtid. Inom den administrativa sidan är det nu stort fokus på realtidsapplikationer för att man ska kunna få en nulägesbild av sin ekonomiska status, och där kommer vi att ligga i framkant, säger Reino Johansson.

– Med Reino Johanssons tillsättning fortsätter vi traditionen att i styrelsen alltid ha flera personer med lång erfarenhet av att leda och utveckla komplexa verksamheter, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

Reino Johansson är styrelseordförande i Hogia AB.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.