Reino Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson har lång erfarenhet av företagsledning i olika former. Han har varit partner och lett den svenska konsultverksamheten inom både PwC och Deloitte. Han har även innehaft ledande befattningar inom Telia och Ericsson.

Reino Johansson är styrelseordförande i Hogia AB.

– Hogia var en pionjär inom svensk programindustri. Under nära 40 år har företaget klarat av att anpassa sig till den ständiga teknikutvecklingen och ändå lyckats bibehålla en god lönsamhet och stadig tillväxt. Jag är verkligen tilltalad av att få vara med och leda Hogia in i framtiden, säger Reino Johansson.

Hogias verksamhet fördelar sig på två distinkta områden. Hogia förser transportbranschen med systemlösningar för både person- och godstrafik, och är även marknadsledande inom branschanpassade standardlösningar inom ekonomi, lön och HR.

– Det finns intressanta synergier mellan dessa områden som vi kommer att utnyttja framåt. Våra kunskaper inom transport främjar utvecklingen av produkter på den administrativa sidan och tvärtom. Till exempel förser Hogia kollektivtrafikresenärer med information i realtid. Inom den administrativa sidan är det nu stort fokus på realtidsapplikationer för att man ska kunna få en nulägesbild av sin ekonomiska status, och där kommer vi att ligga i framkant, säger Reino Johansson.

– Med Reino Johanssons tillsättning fortsätter vi traditionen att i styrelsen alltid ha flera personer med lång erfarenhet av att leda och utveckla komplexa verksamheter, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

Reino Johansson är styrelseordförande i Hogia AB.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.

Hogia digitaliserar engelsk terminal27.6.2018 09:00Pressmeddelande

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.