Lidl Sverige

Rekordår för Lidl Sverige - växte med 12,8 procent 2020/21

Dela
Allt fler konsumenter valde att handla hos Lidl under 2020/21. Lidl Sverige växte snabbare än konkurrenterna och tog andelar från oligopolets marknadsdominanter. Lidl Sverige ökade omsättningen med 1 499 miljoner SEK under förra verksamhetsåret, det visar företagets årsredovisning som lämnas in till Bolagsverket den 30 augusti. Omsättningen verksamhetsåret 2020/21 var 13 250 MSEK (11 751 MSEK 2019/20).
Den 12 november 2020 öppnades dörrarna till Lidl Sveriges 200e butik: Lidl Sigtuna.
Den 12 november 2020 öppnades dörrarna till Lidl Sveriges 200e butik: Lidl Sigtuna.

- Det är tydligt bevis att vi är på rätt väg när allt fler konsumenterna uppskattar och upptäcker vårt förbättrade erbjudande, där färska, svenska livsmedel står i fokus. Vi är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Behovet av en stark utmanare ökar i takt med att dominanterna konsoliderar sina positioner på marknaden och förvärvar konkurrenter. Det finns en stor risk att det blir kunder och leverantörer som får betala priset när konkurrensen försämras och det är vårt uppdrag att motarbeta. Vi vill säkerställa att fler svenska hushåll får tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och schyssta villkor för leverantörer,säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

Under verksamhetsåret 1 mars 2020 – 28 februari 2021 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 13 250 MSEK (11 751 MSEK 2019/20). Det är en ökning med 12,8 procent (8,8 procent), jämfört med branschen som helhet växte med 7,1 procent och butikshandeln växte med 4,1 procent. För 4:e året i rad växer Lidl snabbare än övriga dagligvaruhandeln. Den överväldigande delen av ökningen drevs av en organisk tillväxt – fler kunder handlade för mer i befintliga butiker.

Resultatet slutade med en planerad förlust, minus 145 MSEK (-68 MSEK). Förlusten förklaras med stora investeringar i bland annat det nya huvudkontoret i Barkarby, öppning av nya 14 butiker samt det nya centrallagret i Örebro. Medelantalet anställda ökade till 3 409 (3 247).

- Nu rustar vi upp våra befintliga butiker samtidigt som vi öppnar nya. Vi har en stark plattform som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Kombinerat med vårt flexibla och snabbfotade arbetssätt så har vi alla möjligheter att fortsatta ta marknadsandelar från marknadsdominanterna, fortsätter Johan Augustsson.

Under det gångna verksamhetsåret öppnade Lidl 14 nya butiker bland annat i Arninge, Barkarby, Boden, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Karlskoga, Luleå, Sigtuna, Trollhättan, Uddevalla och Visby. Som ett svar på de tuffa utmaningarna som svenska matproducenter ställdes inför under året öppnade Lidl upp ett snabbspår för dem. Vilket ledde till att nästan femtio små, lokala, svenska livsmedelsproducenter fick möjlighet att sälja sina varor hos Lidl. Under verksamhetsåret såldes cirka 2,5 miljoner varor från dessa små svenska matproducenter.

Kontakter

Bilder

Den 12 november 2020 öppnades dörrarna till Lidl Sveriges 200e butik: Lidl Sigtuna.
Den 12 november 2020 öppnades dörrarna till Lidl Sveriges 200e butik: Lidl Sigtuna.
Ladda ned bild
Lidl Sigtuna
Lidl Sigtuna
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.

Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande

Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye