Rekordår för Lidl Sverige - växte med 12,8 procent 2020/21
- Det är tydligt bevis att vi är på rätt väg när allt fler konsumenterna uppskattar och upptäcker vårt förbättrade erbjudande, där färska, svenska livsmedel står i fokus. Vi är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Behovet av en stark utmanare ökar i takt med att dominanterna konsoliderar sina positioner på marknaden och förvärvar konkurrenter. Det finns en stor risk att det blir kunder och leverantörer som får betala priset när konkurrensen försämras och det är vårt uppdrag att motarbeta. Vi vill säkerställa att fler svenska hushåll får tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och schyssta villkor för leverantörer,säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
Under verksamhetsåret 1 mars 2020 – 28 februari 2021 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 13 250 MSEK (11 751 MSEK 2019/20). Det är en ökning med 12,8 procent (8,8 procent), jämfört med branschen som helhet växte med 7,1 procent och butikshandeln växte med 4,1 procent. För 4:e året i rad växer Lidl snabbare än övriga dagligvaruhandeln. Den överväldigande delen av ökningen drevs av en organisk tillväxt – fler kunder handlade för mer i befintliga butiker.
Resultatet slutade med en planerad förlust, minus 145 MSEK (-68 MSEK). Förlusten förklaras med stora investeringar i bland annat det nya huvudkontoret i Barkarby, öppning av nya 14 butiker samt det nya centrallagret i Örebro. Medelantalet anställda ökade till 3 409 (3 247).
- Nu rustar vi upp våra befintliga butiker samtidigt som vi öppnar nya. Vi har en stark plattform som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Kombinerat med vårt flexibla och snabbfotade arbetssätt så har vi alla möjligheter att fortsatta ta marknadsandelar från marknadsdominanterna, fortsätter Johan Augustsson.
Under det gångna verksamhetsåret öppnade Lidl 14 nya butiker bland annat i Arninge, Barkarby, Boden, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Karlskoga, Luleå, Sigtuna, Trollhättan, Uddevalla och Visby. Som ett svar på de tuffa utmaningarna som svenska matproducenter ställdes inför under året öppnade Lidl upp ett snabbspår för dem. Vilket ledde till att nästan femtio små, lokala, svenska livsmedelsproducenter fick möjlighet att sälja sina varor hos Lidl. Under verksamhetsåret såldes cirka 2,5 miljoner varor från dessa små svenska matproducenter.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige öppnar ny butik i Mora7.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återetablerar sig i Mora och blir en del av handelsplats Noret. Den nya butiken, som har en försäljningsyta på 1 400 kvadratmeter, kommer att erbjuda Lidls fulla sortiment, och ger återigen boende i området möjlighet att handla på Lidl. Den nya butiken ersätter den tidigare butiken som låg i centrala Mora. Butiken planeras att öppnas under slutet av 2025.
Delikatessköttbullar och lingonsylt från Matriket åter i topp5.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har Bäst-i-Test satt färdigrullade köttbullar på prov och här tar Lidls delikatessköttbullar från Matriket hem en första plats. Samtidigt har Svenska Dagbladet testat olika sorters rårörda lingon och lingonsylter där Lidls lingonsylt från Matriket får fem av sex i betyg och belönas med en delad andraplats.
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande
Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum