Rekordhög försäljning av de strömsnålaste vitvarorna under 2019! 97,5 procent av alla sålda vitvaror i Sverige har energiklass A eller bättre!

Förskjutning mot de allra mest energieffektiva produkterna

Det som hänt 2019 jämfört med föregående år är att det sålts betydligt fler A+++ och A++ och färre A+ och A, det har skett en kraftig förskjutning mot de allra energieffektivaste produkterna helt enkelt. 59,5 procent A+++/A++ 2019 mot 57,2 procent 2018.

Högst försäljning i de allra bästa energiklasserna finns inom segmenten tvättmaskiner, som ökat med 2,5 procent i den allra högsta A+++ klassen, och diskmaskiner, som ökat hela 5 procent i de båda högsta energiklasserna A+++/A++ gentemot förra året.

– Statistiken visar tydligt att köparna av vitvaror lägger stor vikt vid energimärkningen och att den betyder mycket för val av produkt vid köp. Den allmänna trenden inom vitvaruförsäljningen är att konsumenter numer allt oftare väljer lite finare, högpresterande produkter, som också är energieffektivare, säger Kent Oderud, ordförande i APPLiA – Home Appliances Sweden.

Uppdatering av energimärkningen om ett år

Energimärkningen kommer att förändras inom EU under första halvåret 2021. Bland annat återgår man till en ren bokstavskala A till G, utan möjlighet till plustecken.

Hela rapporten finns tillgänglig som PowerPoint här.