Rekordkör sjunger in julen på Skansen 1:a advent

Alla kan sjunga in julen! Den 27 kl 16 november intar Caroline af Ugglas Sollidenscenen tillsammans med Kör för alla. Den stora kören med 800 sångare bjuder på ett program med julsånger där också publiken kan sjunga med.

– Vi är vana att ha flera tusen i publiken framför Sollidenscenen, men vi har aldrig tidigare haft 800 sångare  scenen, säger Maria Kirsch, producent på Skansen.

Skansens julmarknad går i år av stapeln för 114:e gången, och körsång på området har varit ett stående inslag, men att alla kan vara med och sjunga in julen är helt nytt. Ett stort antal körsångare kommer att gå sjungande genom julmarknaden när bodarna börjar stänga kl 16.00 för att dra med sig besökare till Sollidenscenen.

– Vi vågar lova garanterat maffig julstämning extra allt. Eftersom det är en utomhuskonsert är den av lite kortade modell, ca 30 minuter, säger Maria Kirsch.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.